Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / België scoort goed voor verkeersveiligheid

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-11-2010

Volgens de European Transport Safety Council is België de beste leerling van de klas voor wat betreft de reductie van het aantal verkeersdoden in de stad. Voor buitenwegen staan we op de vijfde plaats.

Het aantal verkeersdoden daalt in België jaar na jaar. Op Europees vlak horen we zelfs bij de betere leerlingen. Zo kreeg ons land bij de jongste vergelijking van de European Transport Safety Council erg mooie scores voor de verkeersveiligheid in de stad. In 2009 vielen 274 verkeersdoden te betreuren in stedelijke gebieden, wat een verbetering van 9,22 procent is sinds 2001. Daarmee halen we de beste score van de dertig eurolanden die zijn aangesloten bij de ETSC, voor Estland, Luxemburg, Frankrijk en Portugal. Het Europese gemidddelde bedraagt 5 procent. Cyprus, Polen en Roemenië worden op de vingers getikt om hun slechte resultaten.

Voor wat de cijfers voor plattelandswegen betreft, staan we niet aan de kop. We halen de vijfde plaats omdat in 2008 474 slachtoffers vielen, wat een reductie van 7,2 procent is in vergelijking met 2001. Frankrijk, Luxemburg en Porgugal scoren het best, terwijl (alweer) Roemenië en Bulgarije een stijging zagen in het aantal verkeersdoden. Op de wegen van de 30 Europese landen vielen in 2008 21.500 doden buiten de stad, wat 55 procent van het totaal is. 17 procent zijn motorrijders, 10 procent voetgangers en 7 procent fietsers. De motards zijn de enige categorie waar het niet beter gaat dan vroeger.

Volgens Touring, dat deze gegevens communiceert, moet de veiligheid op buitenwegen worden verhoogd door "een combinatie van factoren". Touring spreekt niet over strengere controles, maar wijst wel op de noodzaak aan infrastructuur en wegindeling die "veiliger zijn voor de gebruiker", naast de behoefte aan meer onderhoud van het wegennet. En bovendien vraagt de automobielvereniging snelheidsbeperking die zijn aangepast aan de weg zelf.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten