Het BIVV zal gereorganiseerd worden in twee nieuwe structuren en zal dus verdwijnen in haar huidige vorm. Het instituut stond in voor de verspreiding van informatie omtrent goed rijgedrag, bedacht de Bob- en Go for Zero-campagnes en verzorgde ook de samenstelling en verspreiding van statistieken en studies over verkeersveiligheid. Het zal de zesde staatshervorming en de regionalisering van het verkeersreglement dus niet overleven. Om de structuurmutatie mogelijk te maken hebben de 22 bestuursleden van het BIVV in januari allen hun ontslag ingediend.
Twee structuren
De 120 medewerkers van de vzw, die in 1986 opgericht werd, zien evenwel hun toekomst “op lange termijn” verzekerd. Er zullen namelijk twee entiteiten gecreëerd worden. Zo komt er een stichting van openbaar nut die belast zal zijn met preventie en sensibilisering rond verkeersveiligheid, een missie die overigens sinds de hervorming al deels overgenomen werd door regionale instituten zoals de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en het AWSR (Agence wallonne pour la Sécurité routière). De tweede entiteit wordt een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met sociale doelstelling. Die CVBA, met commercieel karakter, zal ingaan op aanbestedingen op het vlak van analyses, statistieken en de verkeersveiligheidsbarometer en zou de naam BIVV kunnen blijven behouden, al is dat nog niet bevestigd. Voor CARA, het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigAanpassing, dat rijgeschiktheidsproeven organiseert, verandert er niets.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!