Alcohol en autorijden gaan niet samen, dat probeert de BOB-campagne al 25 jaar duidelijk te maken aan ons land. Met effect, want toen de campagne van start ging in 1995 werd 6,4% van de gecontroleerde bestuurders nog betrapt op een te hoog promillage, tegenover 1,8% in 2019. En dat terwijl er 5,5 meer bestuurders zijn gecontroleerd (550.000 in 2019 vs. 100.000 in 1995). Toch gebeurt er nog elke twee uur een ongeval met een bestuurder onder invloed van alcohol, wat in 2019 voor 5.400 gewonden en doden op de baan heeft gezorgd.
Hou het veilig!
Dit jaar zijn de meeste festiviteiten natuurlijk afgelast door de coronacrisis, met ook een sluiting van alle cafés en restaurants. Toch is rijden onder invloed van alcohol nog steeds een probleem en vonden de autoriteiten en de verzekeraars het gerechtvaardigd om opnieuw een BOB-campagne te lanceren. De slogan dit jaar is 'Hou het veilig!', want zowel de social distancing als het voorkomen dat je achter het stuur kruipt met een glaasje te veel op kunnen voorkomen dat je een ander kwetst. De slogan zal ook te zien zijn op de winkelkarren van Carrefour met een QR-code om een biermand te winnen... zonder alcohol, natuurlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!