Volgens een enquête van het BIVV bij 2.500 bestuurders zou één op 20 bestuurders dommelend achter het stuur zitten. En één op 200 zou moeite hebben om wakker te blijven... Die 'slaapkoppen' zouden betrokken zijn bij 20 procent van de ongevallen met zware gewonden en bij 30 procent van de ongevallen op de autosnelweg. Reden genoeg dus om in te grijpen, maar terwijl de politie kan controleren op alcohol en snelheid, heeft ze geen vat op slaperigheid achter het stuur. En net daarom werkt het Luikse bedrijf Phasya aan de ontwikkeling van een bril die de bestuurder informeert over zijn staat van vermoeidheid.
Alarm
Uitputting wordt door verschillende factoren veroorzaakt, zoals alcohol, medicatie, te weinig slaap, onregelmatige werkuren, stress, kortom, de dagdagelijkse dingen... Het merendeel van de bestuurders is zich overigens niet bewust van zijn staat van vermoeidheid. Daarom ontwikkelde Phasya een bril die bestuurders erop wijst. De bril is uitgerust met een infraroodcamera die de ogen van zijn drager wel 120 keer per seconde scant. Zodra de bestuurder slaperiger wordt, gaat er een alarm af – auditief of visueel. Op termijn zou ook een volledige integratie in het voertuig overwogen kunnen worden, aan de hand van een vibrerend stuur of informatieve boodschappen die verspreid worden door het multimediasysteem. Kortom, alles is mogelijk...
Complexe technologie
Het belangrijkste probleem ligt echter in de diversiteit van ogen. De ontwikkelaars hebben de pupillen en netvliezen van tal van personen bestudeerd om een coherente database op te stellen die alle voortekenen van vermoeidheid omvat. Met als bedoeling het aantal valse alarmen te beperken zodanig dat het systeem niet te ingrijpend wordt, of erger, dat het geen echt symptoom zou negeren... Kortom, het gaat om een complexe technologie, die moeilijk te beheersen valt, maar die echt levens zou kunnen redden... op voorwaarde natuurlijk dat de gebruiker de waarschuwingen in acht neemt. De technologie is al in gebruik in verschillende Belgische bedrijven die, door de omvang van hun vloot, dagelijks een risico lopen op auto-ongevallen. Ze is daarentegen nog niet toegankelijk voor het publiek, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!