Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Centrale airbag: binnenkort wijdverbreid?

Geschreven door Jean-François Christiaens op 12-07-2017

Toeleverancier ZF legt de laatste hand aan zijn centrale airbag die bedoeld is om tussen de voorste inzittenden te ontplooien en extra bescherming te bieden. Na twee jaar studiewerk lijkt dit nieuwe type airbag klaar te zijn om in de automobielproductie te worden opgenomen.

Het aantal opblaaskussens blijft zich opstapelen in de moderne auto’s. Naast de klassieke frontale en zijdelingse airbags en de gordijnairbags, hebben we de jongste jaren airbags zien opduiken voor de knieën en zelfs airbags die in veiligheidsgordels werden geïntegreerd. De volgende innovatie in dit vakgebied zou de centrale airbag moeten worden. Concreet gaat het hier om een plofkussen dat zich zou ontplooien vanuit de binnenste flank van de bestuurdersstoel en de passagiersstoel om tussen de twee voorste inzittenden tot ontplooiing te komen. Het idee is niet nieuw, want in 2015 al ontwikkelde toeleverancier ZF een prototype hiervan. Vandaag echter publiceerde ZF de resultaten van de jongste twee jaar van onderzoek en lijkt het klaar om de stap naar serieproductie te zetten.

Standaard in 2020?

“Euro-NCAP denkt momenteel al na over de toekomstige testprocedures vanaf 2020. Daarin zou gekeken worden naar de bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding vanaf de andere kant van de inzittende: een test waaraan erg veel belang zou worden gehecht”, verduidelijkt Dirk Schultz, projectverantwoordelijke bij ZF. Over de komende jaren zou dit type airbag dus snel verspreid kunnen raken binnen de automobielwereld want het beperkt in grote mate de zijdelingse verplaatsing van de inzittenden en dus de gevolgen van een dergelijke impact. ZF is des te meer overtuigd van het belang van deze oplossing die volledig in de flank van de stoelen geïntegreerd wordt, omdat hun formule een grote moduleerbaarheid biedt en geen plaatsrovende centrale console vereist. Kortom, deze airbags kunnen gebruikt worden in combinatie met alle koetswerkvormen, zelfs in de meest compacte auto’s op de markt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten