Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Crashtest met 80 km/h

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-08-2008

In samenwerking met Touring heeft ADAC een vijfsterrenauto onderworpen aan een crashtest met 80 in plaats van 64 km/h (zoals bij EuroNCAP). Het resultaat was slecht.

De frontale crashtests van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP worden uitgevoerd met een snelheid van 64 km/h. Deze norm zou overeenkomen met de impactsnelheid na een remmanoeuvre vanaf 100 km/h, ingezet op vijftig meter van het obstakel. Bij een hogere impactsnelheid zou de vertraging zo groot zijn dat letsels onvermijdelijk worden. Toch wilde de Duitse automobielclub ADAC nagaan hoe de inzittenden en de koetswerkstructuur van een auto zouden reageren bij een crash met 80 km/h tegen een muur, wat zou neerkomen op de impactsnelheid na een rempartij vanaf 110 in plaats van 100 km/h. Het resultaat is dat het risico op letsels veel groter wordt omdat de overlevingskooi zijn weerstandslimieten bereikt.

De auto die ADAC uitkoos voor de test, is een van de EuroNCAP-toppers: de huidige Renault Laguna berline. Bij een crash met 64 km/h lopen de inzittenden nagenoeg geen risico op letsels, maar met 80 km/h krijgen we een heel ander beeld te zien. De airbag kan niet langer verhinderen dat de bestuurder het stuur met de borst raakt en zijn knieën knallen tegen het dashboard. Behalve zijn hoofd wordt heel zijn lichaam zwaar op de proef gesteld. De voorste passagier riskeert eveneens zijn hoofd te stoten en zijn borst en benen te blesseren.

Ook de kinderen op de achterbank krijgen het zwaar te verduren, vooral aan de borst en de nek, ondanks het feit dat ze in uitstekende zitjes met Isofix-bevestiging zitten. Een kind van drie jaar dat in de rijrichting zit, komt nog relatief goed weg, hoewel de vertraging zware druk uitoefent op zijn borst. Voor zijn achttien maanden oude broertje, dat met de rug naar voren gekeerd zit, levert die druk een veel groter letselrisico op. Bovendien lopen beide kinderen zware letsels op aan de nek, die niet bestand is tegen de sterke vertraging.

Maar ook de Laguna, die schitterde in de EuroNCAP-tests, bereikt bij een crash met 80 km/h zijn weerstandslimieten. De airbags functioneren niet meer optimaal, het dashboard dringt gevaarlijk binnen in het interieur en de deuren raken geblokkeerd in hun frame, wat natuurlijk het werk van de hulpdiensten bemoeilijkt. Kortom, de botskrachten veroorzaken een enorme vervorming van het koetswerk. Omdat de passieve veiligheid (die letsels in een crash moet voorkomen) in deze test zijn grenzen heeft blootgelegd, legt ADAC de nadruk op het belang van actieveveiligheidssystemen (bedoeld om ongevallen te voorkomen) zoals ESP, remhulpsystemen en anticrashradars.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten