Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / De weg lezen

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-06-2011

De organisaties EuroNCAP en EuroRAP hebben de signalisatie en markeringen op Europa's wegen onder de loep genomen. Het doel was om hun 'leesbaarheid' voor intelligente camera's te testen.

Meer en meer autoconstructeurs bieden systemen aan die verkeersborden en wegmarkeringen kunnen lezen. De organisaties EuroNCAP (veiligheid van auto's) en EuroRAP (veiligheid van de wegen) zijn nagegaan of de kwaliteit van de borden en de kleuren ervan volstaan om de elektronische systemen correct te laten werken.

De studie concentreerde zich vooral op het Verenigd Koninkrijk om problematische situaties aldaar te identificeren. Zo waren er voor de wegmarkeringen problemen omdat vaak de oude lijnen nog zichtbaar waren wanneer nieuwe waren geschilderd, omdat het had gesneeuwd, omdat de lijnen qua kleur onvoldoende contrasteren met het wegdek of omdat ongebruikelijke of unieke patronen werden gebruikt. Voor wat betreft de snelheidsbeperkingen kunnen de systemen de bestuurder niet altijd correct informeren omdat ze soms zijn gelinkt aan een wegtype in plaats van aan een signalisatiebord. De studie toonde ook aan dat het einde van een beperking zelden worden aangegeven omdat dit vaak vervat zit in algemene regels.

Verder hebben EuroNCAP en EuroRAP drie borden (Stop, voorrang verlenen en verboden richting) vergeleken in Griekenland, Nederland, Polen, Engeland en Servië. Dat zijn alle vijf landen die de Conventie van Wenen hebben getekend die de verkeersregels al vijftig jaar lang stipuleert (België volgt de Conventie trouwens ook). De vorm is overal vergelijkbaar, maar er zijn toch onderlinge verschillen die de intelligente camera's in de war kunnen brengen. Zo is er verschil in het lettertype en de grootte van de letters STOP. De omgekeerde driehoek is geel in Griekenland en Polen, terwijl er in Engeland 'GIVE WAY' is opgeschreven. Bovendien is het formaat van de witte streep in het bord 'verboden richting' vaak anders per land.

De onderzoekers klagen over de vrijheid die de verschillende landen zichzelf permitteren tegenover de Conventie van Wenen. Temeer omdat sommige borden ook voor de automobilisten moeilijk verstaanbaar lijken. Gelukkig zijn hier en daar interessante initiatieven. Zo heeft een studie van de Nederlandse automobilistenbond ANWB uitgewezen dat automobilisten het aangenaam vinden als de geldende snelheidsbeperking kan worden afgeleid uit de wegindeling. De wegmarkering blijkt een uitstekend communicatiemiddel. Zo hebben de Nederlandse wegen met een beperking van 100 km/h een groene band. Op de grote assen wordt de beperking in het klein op de kilometerpaaltjes aangeduid. EuroNCAP en EuroRAP zouden dit soort signalisatie graag veralgemeend zien in Europa om de weggebruikers en de technologie te helpen om de weg te lezen. En als dat niet kan, zouden ze op zijn minst betere signalisatie willen zien op de tien procent drukste wegen van het continent.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten