Volgens het instituut voor de verkeersveiligheid VIAS heeft het aantal mensen dat ter plaatse overleed als gevolg van een verkeersongeval een vergelijkbaar niveau bereikt als in 2019. In de eerste helft van 2022 vielen er 231 doden te betreuren, tegenover 236 in dezelfde periode in 2019.
In vergelijking met 2021 bedraagt de stijging 39,2%. Het aantal ongevallen met lichamelijk letsel en het totale aantal verkeersslachtoffers - gewonden en doden - neemt toe, maar minder sterk en blijft telkens onder de grens van 20%. Een opvallende bevinding is dat, hoewel de auto het dodelijkste vervoermiddel blijft, fietsers heel dicht in de buurt komen en dat het aantal dodelijke voetgangersslachtoffers duidelijk toeneemt.
Wallonië haalt Vlaanderen in
In de eerste helft van 2022 vielen er 65 meer sterfgevallen dan in de eerste helft van 2021. De stijging vindt vooral plaats in Wallonië, waar 48 meer doden vielen dan 12 maanden geleden, met een totaal van 111 overlijdens. Dat is 2 minder dan Vlaanderen met 113 (+14). Brussel blijft de minst dodelijke regio met slechts 7 doden (+3).
Wat de letselongevallen betreft, blijft het Vlaams Gewest daarentegen aan de leiding met 11.534 geregistreerde gevallen (+21,2%) tegenover 2.079 in het Brussels Gewest (+31,7%) en 4.954 in het Waals Gewest (+11,8%).
Voetgangers, de belangrijkste slachtoffers
Van de 65 extra doden tussen 2022 en 2021 zijn 22 voetgangers. Dit is een beangstigende bevinding die een toename van het aantal dodelijke voetgangersslachtoffers met 169,2% weerspiegelt! In 2021 kwamen in de eerste zes maanden van het jaar slechts 13 voetgangers om het leven op de plaats van een verkeersongeval, tegenover 35 in 2022. Dit is hetzelfde aantal als in 2019 en 2014.
De verdeling van deze dodelijke slachtoffers is tamelijk evenwichtig, met 18 (+10) slachtoffers in het Vlaams Gewest en 17 (+13) in het Waals Gewest, terwijl er geen vielen in het Brussels Gewest. In de eerste zes maanden van 2022 zijn er dan ook meer voetgangers omgekomen bij verkeersongevallen dan fietsers. Met 32 slachtoffers vielen er echter 15 dodelijke slachtoffers meer onder fietsers dan in 2021, d.w.z. een stijging met 88,2%. Het Vlaams Gewest betaalt de hoogste prijs met 20 slachtoffers (+5) tegenover 10 (+9) in het Waals Gewest en 2 (+1) in het Brussels Gewest.
Auto's blijven echter bovenaan deze onfortuinlijke ranglijst staan met een totaal van 102 doden, dat wil zeggen 20 meer dan in de eerste helft van 2021 (+24,4%). Terwijl het Vlaams Gewest stabiel blijft (44 doden tegen 43), verviervoudigt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn aantal slachtoffers (van 1 naar 4), maar het is het Waals Gewest dat de zwaarste tol eist met 54 doden (+16).
Het volledige VIAS-verslag is hier beschikbaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!