Het aantal verkeersdoden is al negen jaar aan het dalen. Maar als we de eerste 6 maanden van 2019 bekijken, zou die trend wel eens kunnen keren. Want de cijfers zijn ronduit slecht, vooral voor fietsers. De eerste helft van dit jaar vielen er liefst 306 verkeersslachtoffers te betreuren, een cijfer dat vergelijkbaar is met 2016. Vorig jaar waren dat er "slechts" 241. In Brussel bleef het aantal slachtoffers stabiel, maar in Vlaanderen en vooral in Wallonië ging het aantal doden de hoogte in met respectievelijk 23 en zelfs 35%. Het aantal ongevallen steeg niet, maar er waren wel meer slachtoffers. Wat wellicht te verklaren valt door het grotere aandeel ongevallen met fietsers. Ook het aantal weekendongevallen met jongeren klimt opnieuw.
Analyse?
In afwachting van een onderzoek blijft het bij gissen. Er zijn een aantal factoren die de recente stijging van het aantal verkeerslachtoffers kunnen verklaren. Zoals de zachte winter, die mensen ertoe aangezet zou kunnen hebben meer verplaatsingen te maken als voetganger, fietser of motorrijder. En zoals het toegenomen gebruik van de fiets in het algemeen en die van de elektrische fiets in het bijzonder. De overheid blijft niet bij de pakken neerzitten en plant een analyse van de situatie, wat gauw tot preventieve en repressieve maatregelen zou kunnen leiden. Want de verantwoordelijkheden worden zeker gedeeld tussen het gedrag de weggebruiker en de onaangepaste infrastructuur van de Belgische netwerken, die moeite heeft om het toenemende fietsverkeer beter te beschermen tegen auto's en vrachtwagens.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!