Op het moment van een ongeval registreert de politie altijd officiële cijfers over verkeersslachtoffers. Maar "de politieagent is niet altijd in staat de ernst van de verwondingen vast te stellen", vertelt Benoit Godart, woordvoerder van VIAS, aan AutoGids. Bovendien, voegt hij eraan toe, "moeten de gewonden meestal zo snel mogelijk naar het ziekenhuis en ontvangt de politie daarna geen verder nieuws meer". Onvermijdelijk ligt het aantal slachtoffers van verkeersongevallen daarom veel hoger dan de gegevens die door de FOD Mobiliteit en Vervoer worden gebruikt.
Belangrijk verschil
VIAS merkte op dat in 2019 het aantal geregistreerde ziekenhuisgevallen vier keer zo hoog lag als het aantal ernstig gewonden in de politiegegevens. De verkeersveiligheid is dus niet zo sterk verbeterd als op basis van de officiële cijfers wordt aangenomen. Zo daalde het aantal ziekenhuisgewonden tussen 2005 en 2019 met 21%, terwijl het aantal ernstig gewonden volgens de politiegegevens met 44% daalde.
Fietsers
Uit ziekenhuisgegevens blijkt dat fietsers in het bijzonder worden getroffen door ongevallen. Meer dan vier op de tien ernstig gewonden zijn fietsers. In totaal ligt het aantal gewonde fietsers zeven keer hoger dan in de officiële statistieken. Zij worden vooral verwond aan de dij en de heup (41%), gevolgd door het hoofd (40%).
VIAS geeft aan dat in het laatste geval de ernst van de verwondingen aanzienlijk kan worden verminderd door het dragen van een helm. Het aantal ernstige fietsblessures neemt voortdurend toe. Dit houdt ook verband met een groter gebruik van de fiets dan vroeger.
Jongeren en senioren
Twee andere categorieën worden in het bijzonder getroffen door ernstig letsel: de jongeren (0-17 jaar) en senioren (65+), die in de politiegegevens nogal ondervertegenwoordigd zijn. Wanneer een voetganger na een ongeval met ernstig letsel naar het ziekenhuis wordt gebracht, is dat negen op de tien keer na een botsing met een motorvoertuig. Bij alle slachtoffers komen ernstige verwondingen vooral voor aan het hoofd, de heupen, de dijen en de borst.
Infrastructuur
In tegenstelling tot de federale minister van mobiliteit, Georges Gilkinet, die de snelheidsovertredingen en het niet-naleven van de verkeersregels heeft bekritiseerd en aandringt op strengere controles en sancties, stelt Vias zich gematigder op! Het instituut herinnert er uiteraard aan dat elke gebruiker (automobilist, motorrijder, fietser, voetganger) erop moet toezien dat de verkeersregels worden nageleefd, terwijl het ook de overheden op hun verantwoordelijkheid wijst: "Het is belangrijk dat de voorkeur wordt gegeven aan een kwaliteitsvolle infrastructuur, waarbij conflicten tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk worden vermeden."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!