Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / ESP verplicht

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-11-2011

Voortaan moet ieder nieuw model dat een Europese homologatie wilt bekomen, uitgerust zijn met een stabiliteitscontrole. Hetzelfde geldt voor een systeem dat waarschuwt voor een te lage bandenspanning.

Sinds 1 november 2011 moet ieder nieuw automodel standaard zijn uitgerust met een stabiliteitscontrole (vaak ESC of ESP genoemd) om een Europese homologatie te verkrijgen. Het gaat niet om nieuwe auto's in de showroom, maar om nieuwe modellen die op de markt worden gelanceerd. Pas in november 2014 zal de stabiliteitscontrole verplicht worden op elke nieuwe auto. Dat geeft de constructeurs dus drie jaar om hun bestaande gamma aan te passen of te vervangen.

Deze maatregel, die gestemd werd in 2009, herinnert aan degene die werd genomen in 2003 voor ABS-systemen. De universiteit van Keulen heeft in 2007 aangetoond dat er 4.000 doden en 100.000 gewonden minder geweest zouden zijn op de Europese wegen als alle auto's in Europa uitgerust waren met een ESC/ESP. Bovendien moeten alle nieuwe modellen ook standaard beschikken over een systeem dat waarschuwt voor een te lage bandenspanning. Dat kan zich baseren op de draaisnelheid van de wielen, berekend door het ABS, om een eventueel te lage spanning te detecteren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten