Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / EU is veiligste gebied ter wereld op de weg

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-07-2019

Een vergelijkende studie van het aantal verkeersdoden op de weg per miljoen inwoners toont aan dat de wegen van de Europese Unie veruit de veiligste ter wereld zijn. Nog ver voor Noord-Amerika.

De ACEA (European Automobile Manufacturers Association) heeft de sterftecijfers op de weg van 2017 over heel de wereld vergeleken. In Europa is het saldo 49 doden per miljoen inwoners, terwijl het aantal auto’s op de wegen zeer groot is (meer dan 300 miljoen). Dat is veruit het beste resultaat. In Noord-Amerika is het aantal 121 doden/miljoen inwoners. Vervolgens, ondanks de goede cijfers van Noorwegen en Zwitserland, halen EFTA en de landen buiten de EU (waaronder Rusland en Turkije) 141 doden/miljoen inwoners. Het mag geen verrassing zijn dat Afrika het slechtst scoort: 266 doden/miljoen inwoners. De gegevens moeten echter nog wat genuanceerd worden, want sommige landen van de EU (waaronder Griekenland en Polen) hebben een veel hoger sterftecijfer dan gemiddeld op het continent. En zoals hierboven vermeld zijn de niet-EU-landen IJsland, Noorwegen en Zwitserland even veilig als de top 5 van de EU: Duitsland, Denemarken, Nederland, VK en Zweden.

De redenen

Het aantal doden op de Europese wegen is gedaald van 45.000 naar 30.000 per jaar tussen 2005 en 2017. Deze positieve curve is zeker niet enkel gelinkt aan de inzet van de autoriteiten om de wegcode te laten respecteren. De kwaliteit van het wagenpark, met de diverse rijhulpjes, speelt ook zijn rol, net zoals de weginfrastructuur, de discipline van de bestuurders en de kwaliteit van de ziekenhuizen en hulpdiensten. De omstandigheden en het weer beïnvloeden ook het sterftecijfer op de weg.

Maar het is zeker nog niet perfect: het gebrek aan harmonisatie voor de regels, de nalatigheid van sommige bestuurders, het ongelijke niveau van de rijopleiding en het slecht onderhouden wegennet in verschillende streken moeten nog verbeterd worden. Alle inzet is noodzakelijk om het aantal verkeersdoden omlaag te krijgen. Toch lijken de normen opgelegd door de EU, het werk van de constructeurs, het gedrag van de weggebruikers en de repressie door de politie het risico op sterven op onze wegen te hebben verminderd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten