De eerste drie auto’s die getest zijn door Euro NCAP in 2019 zijn er van serieuze omvang. En toch hebben ze allemaal de 5 sterren behaald. Het is ook de Mercedes G-Klasse gelukt, met 90% voor de veiligheid voor volwassenen (een zwak punt voor de bescherming van de borstkas) en 83% voor kinderveiligheid (opgelet voor de nek). Euro NCAP heeft zelfs 78% gegeven voor voetgangersbescherming. Zijn brute en kubieke stijl lijkt op het eerste gezicht negatief op dat vlak, maar de teams van de organisatie geven aan dat zijn grote grille voorkomt dat voetgangers met hun hoofd tegen de voorruit of de raamstijlen terechtkomen. Tenslotte haalt de G-Klasse 72% voor de elektronische bescherming met de standaarduitrusting.
Tarraco als beschermer
De Honda CR-V zit mooi in het gemiddelde met scores van 93% (volwassenen), 83% (kinderen), 70% (voetgangers) en 76% (standaard elektronische hulp). Het enige echte zwakke punt dat wordt benoemd door Euro NCAP is het gebrek aan bescherming tegen whiplash. De noodremhulp beperkt het risico op botsingen met voetgangers. Maar de beste van deze eerste lichting van 2019 is de Seat Tarraco. De grote Spaanse SUV beschermt de volwassen inzittenden bijna perfect (97%), een score à la Volvo en zelfs beter dan die van zijn neef Skoda Kodiaq. De bescherming voor kinderen kreeg 84%, vooral door installatieproblemen met een kinderzitje als door potentiële kwetsuren. De voetgangersveiligheid krijgt 79%, net als de elektronische veiligheidsmiddelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!