Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / EuroNCAP in 2022: Chinees, zwaar en elektrisch

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-01-2023

Het onafhankelijke instituut EuroNCAP heeft zijn cijfers voor 2022 bekendgemaakt. Die bevestigen de elektrificatie van het Europese wagenpark, en ook de groeiende aanwezigheid van Chinese constructeurs.

In 2022 stuurde EuroNCAP 65 nieuwe automodellen naar de crashtest. 22 daarvan (dus 34 procent van het totaal) waren volledig elektrisch (BEV). En vijf van de zes Best in Class-winnaars waren elektrisch: de Hyundai Ioniq 6 (Grote gezinsauto), Ora Funky Cat (kleine gezinsauto), Tesla Model S (categorie Executive en Pure Electric), Tesla Model Y (“kleine” SUV). De winnaar van de zesde categorie, die van de grote SUV’s, is de Wey Coffee 01, een Chinese plug-inhybride. Dat betekent dus twee Chinese modellen en geen Europese vertegenwoordigers in deze lijst. Bovendien heeft deze toename van BEV-modellen ook de weg vrijgemaakt voor nieuwe merken om de Europese markt te betreden. En van de 7 nieuwe merken die in 2022 door EuroNCAP zijn beoordeeld, waren er 6 Chinees.

Zwaarder

De inspecteurs van EuroNCAP hebben geconstateerd dat het gewicht van voertuigen de afgelopen tien jaar is toegenomen, een trend die sterk is versneld door elektrische auto's, waardoor het risico op letsel bij een botsing met een zwakke weggebruiker kan toenemen. Zo steeg het gemiddelde gewicht van een stadsauto van 1.362 kg tussen 2010 en 2012 naar 1.443 kg tussen 2020 en 2022. En als we alleen BEV's nemen, bedraagt het gemiddelde gewicht in 2022 1.667 kg. Voor gezinsauto’s steeg het gewicht van 1.559 kg (2010-2012) naar 1.789 kg (2020-2022), met maar liefst 2.022 kg voor BEV's alleen in 2022. En een compacte SUV woog tussen 2010 en 2012 gemiddeld 1.579 kg, tegenover 1.717 kg tussen 2020 en 2022, en 1.978 kg voor BEV's in 2022!

Centrale airbag steeds vaker aanwezig

Een van de nieuwe veiligheidsvoorzieningen die steeds meer ingang vinden, zijn centrale airbags om verwondingen bij een zijdelingse botsing te beperken. Van de 65 onderzochte nieuwe auto's waren er 47 (72%) standaard uitgerust met deze centrale airbags op de voorstoelen. In 2022 was 94% van de voertuigen (61 van de 65) al uitgerust met een detectiesysteem voor slaperigheid bij de bestuurder. In 53 van de 61 gevallen wordt dit systeem geleverd door het monitoren van de stuurwielactie en/of de rijstrookpositie. Voor 8 auto's gebruikt het systeem het rechtstreeks volgen van de ogen van de bestuurder. En voor één model is het zelfs een combinatie van beide.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten