EuroNCAP testte op een circuit acht auto's uitgerust met een automatisch remsysteem. De organisatie publiceerde de resultaten in categorieën, tussen de systemen die in de stad werken tot 50 km/h en diegene die ook bij hogere snelheden actief zijn, met een botswaarschuwing en de mogelijkheid om de auto af te remmen. In de stad neemt de Mercedes E-Klasse het voortouw met zijn Pre-Safe Brake, dat drie op drie kreeg. Hij wordt gevolgd door de Volvo V40 (2,9 punten) en de Mitsubishi Outlander (2,1), die ook als 'goed' worden gezien. Drie andere auto's scoorden 'voldoende': de Volvo XC60 (1,9), de Fiat 500L (1,8) en de Ford Focus (1,7).
Buiten de bebouwde kom kende EuroNCAP niemand de maximumscore toe, maar de Mercedes E-Klasse nam ook hier de leiding met 2,7 op 3. De Volvo V40 (2,6) en Volkswagen Golf VII (2,2) hebben eveneens een systeem dat 'goed' wordt geacht. De Mitsubishi kreeg een 'voldoende' score van 1,9. Het Collision Mitigation Brake System van de Honda Civic wist EuroNCAP niet te overtuigen, want het kreeg slechts 0,44 punten toegekend. Toch betreurt de organisatie dat dit soort rijhulpsystemen nog niet overal wordt aangeboden en looft het daarom de constructeurs die al wel de moeite namen om het te monteren.
De details van de tests zijn te vinden op de website van EuroNCAP.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!