Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Europa wil bepaalde veiligheidssystemen verplichten

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-05-2018

De Europese Commissie heeft zich over de verkeersveiligheid in de Unie gebogen. Ze beveelt aan om 19 veiligheidssystemen standaard te laten plaatsen in nieuwe voertuigen, waaronder een achteruitrijcamera.

Sinds 1 mei moeten nieuwe auto’s in de Verenigde Staten verplicht uitgerust zijn met een achteruitrijcamera. Europa zou daar ook voor gaan na aanbevelingen voor de verkeersveiligheid door de Europese Commissie. De instantie raadt aan om een aantal zaken standaard te laten monteren en andere systemen te laten verbeteren, eerder dan de wegcode te hervormen (of een uniforme Europese wegcode in te voeren). Zo zouden nieuwe auto’s in de toekomst meer veiligheidsuitrusting moeten meekrijgen, zoals bijvoorbeeld een achteruitrijcamera. De lijst met 19 systemen die de Commissie aanraadt is van toepassing op auto’s (A), bestelwagens (Be), bussen (Bu) en vrachtwagens (V).

  • Automatische noodremhulp (A)
  • Voorinstallatie van alcoholslot (A, Be, Bu, V)
  • Verstrooidheids- en indommeldetectie (A, Be, Bu, V)
  • Detectie en preventie van afleiding (A, Be, Bu, V)
  • Registratiesysteem van gegevens (“zwarte doos”) bij ongeval (A, Be)
  • Noodstopsignaal (A, Be, Bu, V)
  • Verbeterde veiligheidsgordels (A, Be)
  • Ruimere botsproeven (A, Be)
  • Bredere impactzone voor voetgangers (A, Be)
  • Bredere impactzone voor fietsers (A, Be)
  • Veiligheidsglas (A, Be)
  • Intelligente, adaptieve snelheidsregelaar (A, Be, Bu, V)
  • Spoorassistent (A, Be, Bu, V)
  • Betere bescherming bij botsing met palen (A, Be)
  • Achteruitrijcamera of parkeersensoren achteraan (A, Be, Bu, V)
  • Bandendrukcontrole* (Be, Bu, V)
  • Detectie van zwakke weggebruikers voor het voertuig (Bu, V)
  • Detectie van zwakke weggebrijkers naast het voertuig (Bu, V)
  • Beter zich op zwakke weggebruikers (Bu, V)

Het doel van de Commissie is om “10.500 levens te redden” tussen 2020 en 2030 door deze systemen te verplichten. In 2017 overleden 25.300 mensen en vielen er 135.000 gewonden op Europese wegen. Daarom wil de Commissie een strategie te bedenken die van Europa “een wereldwijd leider van volledig geautomatiseerde en geconnecteerde mobiliteitssystemen zal maken” met vooral “een nieuw niveau van samenwerking tussen de weggebruikers”.

*Al verplicht op auto’s

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten