Dankzij gps-lokalisatie is het mogelijk de positie van een voertuig te kennen en bijgevolg – afhankelijk van de informatie in de databank – de in het systeem geregistreerde maximumsnelheid. Dat is het principe dat, naast de detectie van snelheidsborden met camera’s, vanaf 7 juli zal worden toegepast met ISA, het intelligente snelheidsassistentiesysteem dat vanaf dan verplicht is op alle nieuwe modellen. Ford test een andere toepassing van geolokalisatie, geofencing. Deze bestaat uit een virtuele slagboom die de auto aangeeft dat hij een zone met beperkte snelheid binnenrijdt (30 of 50 km/u) om hem af te remmen.
Keulen
Ford laat e-Transits rondrijden in de 30 km/u-zone in het centrum van Keulen en in enkele 50- en 30 km/u-zones (soms met beperkte uren) elders in de stad. Ingenieurs aan boord zullen controleren hoe de elektrische bestelwagen reageert op de op geolokalisatie gebaseerde snelheidsbeperkingen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een deel van de vele overbodige verkeersborden kan worden verwijderd. Bedrijven en overheidsinstanties kunnen ook ‘virtuele’ snelheidsbeperkingszones instellen om voertuigen te dwingen 20 of 30 km/u te rijden op hun parkeerterreinen en privéwegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!