Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Frankrijk: privatisering mobiele flitsers

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-04-2016

Frankrijk denkt erover om in 2017 het vaststellen van snelheidsovertredingen aan de hand van mobiele flitsers te privatiseren. Het zou gaan om de 319 anonieme auto's die al rijdend kunnen flitsen.

De Franse overheid wil de 319 auto's die al rijdend kunnen flitsen, aan een privébedrijf toevertrouwen. Achter het stuur zullen zich dus geen politieagenten in uniform bevinden, maar burgers in gewone kledij. Zij zullen echter wel over een heel arsenaal beschikken waarmee ze snelheidsovertreders doeltreffend zullen kunnen verbaliseren.

Rendement verzekerd

Bij onze Franse buren doen de anonieme wagens met geïntegreerde flitser – die onzichtbaar is, want hij maakt gebruik van infraroodtechnologie – nochtans goed hun werk, ondanks de aanwezigheid van politieagenten in uniform achter het stuur, die bestuurders ertoe zou kunnen aanzetten te vertragen. Sinds 2013 zijn ze namelijk goed voor 1,5 miljoen pv's in verband met overdreven snelheid. De wagens rijden nochtans gemiddeld maar 1,13 uur per dag, zoals de Franse pers aangeeft. De reden hiervoor is de beperkte beschikbaarheid van personeel en ook de verbruikskosten. Door de Citroën Berlingo's, Dacia Sandero Stepways, Peugeots 208 en 308 en Renault Méganes toe te vertrouwen aan een privébedrijf, zullen ze waarschijnlijk veel meer ingezet kunnen worden.

440 voertuigen

Officieel zou de verloning van de dienstverleners niet gelinkt zijn aan het aantal betrapte snelheidsovertreders. Bovendien zal het laatste oordeel steeds in handen zijn van de gerechtelijke politie in Rennes. We kunnen er echter van uitgaan dat de beslissing niet puur budgettair ingegeven is. De staat mikt ongetwijfeld ook op de return on investment, dankzij de ijverigheid van de privébedrijven. En temeer omdat 121, nieuwe flitswagens voorzien zijn binnen de komende twee jaar. Het prijskaartje van 30.000 euro voor de uitrusting die de snelheid moet vaststellen, zonder de auto dus , lijkt de Franse overheid niet af te schrikken.

Onlinepetitie

Autoverenigingen en juristen staan op de barricades om de beslissing te betwisten. Er werd overigens een petitie gelanceerd om de overheid op andere gedachten te brengen. Het lijkt in ieder geval zo dat de uitbreiding van het repressieve arsenaal de publieke opinie tegen heeft. Een rondvraag door Harris Interactive geeft aan dat 83 procent van de Fransen tegen de maatregel is. Bovendien denkt 76 procent dat de maatregel alleen maar dient om de schatkist te vullen. En wat zal zullen ze ervan vinden wanneer de Franse politie zoals gepland drones zal inzetten om hun snelheid te meten...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten