De TCS (Touring Club Suisse) heeft vijftien elektrische auto's getest. De club keek daarbij niet naar hun prestaties of hun autonomie, maar naar een heel specifiek gebied: de installatie van kinderzitjes. De TCS wilde weten hoeveel zitjes de geteste modellen tegelijk konden huisvesten en of ze gemakkelijk te installeren zijn. Natuurlijk kunnen zowat alle auto's uitgerust worden met kinderzitjes, maar sommigen kunnen er meer of gewoon gemakkelijker plaatsen.
Niet altijd drie
De gemakkelijkste elektrische auto's voor kinderzitjes zijn de Audi E-Tron, de Porsche Taycan, de Tesla Model 3 en Model X en de Volkswagen e-Golf. Maar wil je een derde zitje monteren op de centrale zitplaats, wordt het al moeilijker. Voor sommige modellen als de Porsche Taycan, de Hyundai Konda en de Nissan Leaf is het simpelweg onmogelijk. Anderen accepteren nog een boosterzitje zonder rug, dat is het geval bij de Renault Zoé, de Audi e-tron, de Jaguar I-Pace, de Mercedes EQC, de Tesla Model 3 en de Volkswagen e-Golf.
En de winnaar is...
Volgens de TCS is de minst praktische elektrische wagen voor gezinnen met kinderen de Hyundai Konda Electric. De grote winnaar van deze speciale test is dan weer de Tesla Model X. De Amerikaanse EV laat gemakkelijk al zijn zitplaatsen (naast die van de bestuurder) uitrusten met kinderzitjes. Het is echter ook de duurste auto van de test. Kroostrijke gezinnen kunnen ook hun gading vinden in de Audi e-tron, de Mercedes EQC en de Tesla Model S, die alle drie ook niet bepaald goedkoop zijn. Maar de vele betaalbaardere Opel Corsa-e schikt zich ook voor drie kinderzitjes aan boord.
De volledige gedetailleerde test is te vinden op de website van de TCS (in het Frans).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!