De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft de resultaten bekendgemaakt van een tien maanden durend onderzoek naar de problemen met het gaspedaal bij auto's van Toyota en Lexus in de VS. Zelfs de ingenieurs van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA werden ingeschakeld om de informaticagegevens te analyseren. Uit het rapport blijkt dat bij geen enkel incident elektronicaproblemen aan de bron lagen. Het blokkeren van het gaspedaal was te wijten aan ofwel een losgekomen vloermat, een defect pedaal of een fout van de bestuurder zelf. Die conclusie bevestigt dus dat het enkel ging om mechanische defecten of verkeerd gebruik. Een theorie die ook altijd werd verdedigd door de Japanse groep zelf.
In zijn besluiten pleit de NHTSA voor de invoering van nieuwe regels voor een remsysteem dat krachtig genoeg is om een op hol geslagen wagen tot stilstand te brengen. Het Amerikaanse Agentschap voor Verkeersveiligheid vraagt ook een standaardisering van de keyless-go systemen en de invoering van een zwarte doos voor gegevensregistratie. De ongevallen met een Lexus of Toyota met 'geblokkeerd' gaspedaal kostten in de VS de afgelopen twee jaar aan 89 mensen het leven. De Japanse groep zette daarop een ongeziene wereldwijde terugroepactie op het getouw.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!