Het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29) heeft een regel ingevoerd die elektrische en hybride auto’s verplicht om een geluid te maken zodat ze hoorbaar zijn voor zwakke weggebruikers. De VN vindt namelijk dat ‘stille’ auto’s een gevaar vormen voor voetgangers en fietsers. Bij een vorige zitting, in juni 2015, werden de geluidsnormen vastgelegd die niet overschreden mogen worden. Die bepalen het minimale geluid dat aan de buitenkant hoorbaar moet zijn. Het probleem werd eerst erkend door Japan en later door de Verenigde Staten en de Europese unie.
Stilte = gevaar
Ongevallen met blinden en zwakke weggebruikers, die zich vaak op het gehoor oriënteren in het verkeer, werden vastgesteld toen auto’s zich in elektrische modus (en dus zonder geluid) verplaatsten. Vaak gebeurt dat bij lage snelheden of bij manoeuvres, vooral op parkings. Om het gevaar van de stilte op te lossen en tegelijk rekening te houden met de nefaste effecten van geluid op de gezondheid, heeft het forum van de VN geluidsnormen bepaald die alle elektrische en hybride auto’s moeten respecteren, ten minste in alle VN-lidstaten.
50 tot 56 dB
Het geluidsvolume, hoorbaar vanaf 5 km/u, moet verhogen met de snelheid. Het moet 50 dB bedragen bij 10 km/u en 56 dB bij 20 km/u. Daarna is volgens de VN geen geluidswaarschuwing meer nodig omdat de stroomlijn- en bandengeluiden volstaan om het voertuig op te merken. In de achteruitversnelling is het geluid 47 dB sterk. De VN heeft 1 juli 2019 vastgelegd als startdatum.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!