Tegen 2024 moeten auto's flink stiller worden. Het Europees parlement heeft een nieuwe wetgeving opgesteld die tegen die deadline een plafond oplegt van 68 dB. Vandaag mag een auto nog 74 dB uitstoten. Gezien de specifieke manier waarop decibels worden gemeten, is dat een ingrijpende maatregel (een reductie van 3 dB betekent een vermindering met de helft van het geluidsniveau). Die gebeurt in drie fases: 72 dB in 2016, 70 dB in 2020 en 68 dB in 2024. De limiet geldt enkel voor nieuwe modelgeneraties, maar vanaf 2026 wordt ze veralgemeend voor alle nieuw gebouwde auto's. Voor zware vrachtwagens van meer dan 12 ton gaat de limiet van 81 dB vandaag naar 79 dB.
Toch zijn er een paar auto's die meer geluid mogen blijven produceren: sportievelingen. De meest krachtige modellen krijgen een marge van 1 tot 9 dB extra. Zo zullen auto's met meer dan 250 kW (340 pk) mogen brullen aan 77 dB. Een andere uitzondering gaat op voor hybrides en elektrische modellen. Als remedie voor het gevaar dat hun stille werking vormt voor zwakke weggebruikers, moeten ze vanaf 1 juli 2019 een geluidssignaal uitstoten. En ten slotte zullen voor auto's ook kwaliteitslabels worden ontwikkeld die aangeven hoeveel geluid ze produceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!