Global NCAP, de overkoepelende organisatie van NCAP-crashtestinstellingen wereldwijd, wil vanaf 2020 voertuigen verbieden die niet aan bepaalde veiligheidscriteria voldoen. Met de steun van de VN wil de organisatie druk uitoefenen op autoconstructeurs, want volgens haar slaagt 20 procent van nieuw verkochte wagens wereldwijd niet voor de crashtests. Sommige modellen bekomen zelfs verschillende resultaten afhankelijk van de regio, omdat hun veiligheidsniveau voor bepaalde markten wordt verlaagd of verhoogd.
Voorkeursbehandeling
De voertuigen met een quotering van 0 sterren worden voornamelijk teruggevonden op groeimarkten zoals Indië en Brazilië. Zo rijden er in die regio's miljoenen 'nieuwe' auto's rond die de basisveiligheidsnormen van de VN niet respecteren voor frontale en laterale botsingen. NCAP neemt aanstoot aan die voorkeursbehandeling. De constructeurs argumenteren dat veiligheidsuitrusting duur is en dat het moeilijk is voet aan wal te krijgen op groeimarkten met auto's die 'meer kosten'. Daarop antwoordt Global NCAP dan weer scherp dat de ontwikkelingskost van een airbag 50 dollar bedraagt en dat het toepassen van technologieën en het produceren van toebehoren op grote schaal hun prijs vanzelf doet dalen.
Wereldwijde normen
Global NCAP benadrukt de verantwoordelijkheid van de constructeurs, maar ook de rol van de lidstaten van de VN. De organisatie nodigt hen – nogmaals – uit om alleen de technische voorschriften van de Verenigde Naties voor het bouwen van voertuigen goed te keuren en toe te passen. Die voorschriften leggen te halen resultaten op bij crashtests bij 56 km/h. Daarnaast moeten nieuwe wagens minstens standaard beschikken over veiligheidsgordels (inclusief achterin), een airbag, ABS en een stabiliteitscontrole.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!