Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Global NCAP wil voertuigen met 0 sterren bannen in 2020

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-02-2016

20 procent van de nieuw verkochte wagens wereldwijd zouden niet voldoen aan de minimumcriteria voor veiligheid die vereist zijn door de VN. Global NCAP wil die voertuigen met 0 sterren van de weg bannen.

Global NCAP, de overkoepelende organisatie van NCAP-crashtestinstellingen wereldwijd, wil vanaf 2020 voertuigen verbieden die niet aan bepaalde veiligheidscriteria voldoen. Met de steun van de VN wil de organisatie druk uitoefenen op autoconstructeurs, want volgens haar slaagt 20 procent van nieuw verkochte wagens wereldwijd niet voor de crashtests. Sommige modellen bekomen zelfs verschillende resultaten afhankelijk van de regio, omdat hun veiligheidsniveau voor bepaalde markten wordt verlaagd of verhoogd.

Voorkeursbehandeling

De voertuigen met een quotering van 0 sterren worden voornamelijk teruggevonden op groeimarkten zoals Indië en Brazilië. Zo rijden er in die regio's miljoenen 'nieuwe' auto's rond die de basisveiligheidsnormen van de VN niet respecteren voor frontale en laterale botsingen. NCAP neemt aanstoot aan die voorkeursbehandeling. De constructeurs argumenteren dat veiligheidsuitrusting duur is en dat het moeilijk is voet aan wal te krijgen op groeimarkten met auto's die 'meer kosten'. Daarop antwoordt Global NCAP dan weer scherp dat de ontwikkelingskost van een airbag 50 dollar bedraagt en dat het toepassen van technologieën en het produceren van toebehoren op grote schaal hun prijs vanzelf doet dalen.

Wereldwijde normen

Global NCAP benadrukt de verantwoordelijkheid van de constructeurs, maar ook de rol van de lidstaten van de VN. De organisatie nodigt hen – nogmaals – uit om alleen de technische voorschriften van de Verenigde Naties voor het bouwen van voertuigen goed te keuren en toe te passen. Die voorschriften leggen te halen resultaten op bij crashtests bij 56 km/h. Daarnaast moeten nieuwe wagens minstens standaard beschikken over veiligheidsgordels (inclusief achterin), een airbag, ABS en een stabiliteitscontrole.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten