Op amper vier jaar tijd is het aantal verkeersboetes voor kleine snelheidsovertredingen (1-10 km/u te snel na correctie) verdubbeld in ons land: 1.982.217 in de eerste helft van 2022, tegenover 998.923 in dezelfde periode in 2018 volgens cijfers van verkeersinstituut Vias die werden gepubliceerd door Het Laatste Nieuws en VRT NWS. Een enorme stijging die niet zozeer te maken heeft met het verkeersgedrag van de bevolking, al is de verkeersdrukte tegenwoordig wel weer op het precoronaniveau. Het heeft eerder te maken met de pakkans.
Trajectcontroles en geen tolerantiemarge meer
De afgelopen jaren zijn er namelijk heel wat trajectcontroles bijgekomen, die minder opvallen dan de typische flitspalen en die je dus ook niet kan omzeilen door even te remmen voor de camera. Daarnaast werd de tolerantiemarge afgeschaft bij de meeste snelheidscontroles, vooral op de snelweg, waar je vroeger enkel bij een zware snelheidsovertreding werd geflitst om de overlast bij de administratieve overheidsdiensten te beperken.
Verkeersveiligheid, maar ook winstgevend
Hoewel de toegenomen handhaving en als gevolg daarvan de toegenomen pakkans vooral wordt gemotiveerd door een wil om de verkeersveiligheid te verbeteren in België, waar het aantal verkeersdoden niet langer afneemt, brengen deze extra controles natuurlijk ook meer geld in het laatje. Voor een lichte snelheidsovertreding krijg je namelijk een boete van minstens 63 euro. En als je dat vermenigvuldigt met 2 miljoen op amper 6 maanden tijd, hebben de extra camera's zichzelf snel terugverdiend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!