Infrabel, Vias, de spoorwegpolitie en de brandweer van Bergen hebben samen een realistische simulatie op poten gezet van een aanrijding tussen een trein en een auto die op de sporen geblokkeerd staat. De locomotief zonder wagons raakt de eenvolumer links achteraan tegen 75 km/u. De schade toont aan in welke mate de kracht van de impact niks van de auto overlaat. De brandweer heeft de testpoppen moeten wegsnijden. Als het om echte mensen had gegaan, waren ze morsdood geweest. Een volledig geladen trein met wagons is bovendien nog veel zwaarder, wat de gevolgen van de crash nog veel groter zou hebben gemaakt.
Ernstige studie
Los van de schokkende beelden en de veiligheidsboodschap werd de botsing vooral op poten gezet voor een studie naar de vele maatregelen bij zo’n impact. Het personeel van Infrabel heeft een cursus gevolgd om de schade achteraf te herstellen. Uit de operatie bleek verder dat de veiligheidsfuncties van de locomotief hebben gewerkt. Hij kwam na 150 meter tot stilstand zonder dat er een machinist aan boord was. De ramtrein was in gang geduwd door een andere locomotief tot een snelheid van 75 km/u. Om veiligheidsredenen is de test uitgevoerd op een afgesloten spoor en weg en werd een veiligheidsperimeter van 2 kilometer ingesteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!