81 procent van de 4.000 bestuurders die wereldwijd door LeasePlan in 2015 ondervraagd werden geven toe te multitasken tijdens het rijden. Dat is evenwel iets minder dan de 84 procent van 2014. De meest voorkomende activiteiten zijn bellen (69 procent), drinken (36 procent) en eten (32 procent). Dat is telkens minder dan in 2014. We noteren ook een daling voor het sturen van sms'en en e-mails (17 procent tegenover 20 procent) en het consulteren van sociale netwerken (8 procent tegenover 9 procent).
Jongeren
Er zijn duidelijk generatieverschillen. De babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964) zijn minder geneigd om sms'en en e-mails te sturen en hun status te checken op sociale netwerken. In tegenstelling tot de generatie X (1965 - 1981) en Y (1982 - 1999), die respectievelijk voor 18 procent en 19 procent achter het stuur op hun smartphone tokkelen. Facebook, Twitter en andere sociale media houden 2 procent van de babyboomers van het rijden, 8 procent van de generatie X en 15 procent van de generatie Y. Er is één activiteit die alle generaties overschrijdt: bellen achter het stuur (69 procent).
Andere gedragingen
De studie van LeasePlan heeft eveneens het waarnemen van agressiviteit achter het stuur onderzocht. Volgens de ondervraagden is die aan het stijgen. In België vindt 81 procent van de bestuurders dat bumperkleven het meest irritante gedrag is. Dat wordt gevolgd door overdreven snelheid en de weg afsnijden (75 procent); en het gebruik van de gsm achter het stuur (74 procent).
Snelheid
In België geeft 71 procent toe te snel te rijden, terwijl dat gedrag 60 procent van de andere gebruikers irriteert. De categorie van de 'schuldigen' overlapt dus die van de 'aanklagers'. Dat is te wijten aan de snelheidsperceptie, aangezien sommigen toegeven enkel op de autosnelweg (36 procent) snel te rijden of enkel op rustige wegen (25 procent). De Belgen zijn samen met de Denen diegenen met de meest 'zware' voet. In tegenstelling tot de ondervraagde Australiërs en Grieken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!