Eerst het goede nieuws: in 2022 telde de federale politie minder Vlaamse verkeersdoden dan het jaar ervoor. Maar het aantal verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden ging wel omhoog, net zoals het aantal dodelijke verkeersongevallen met zwakke weggebruikers.
LEES OOK Enorme toename trajectcontroles in Vlaanderen (2023)
Om die tendens te keren komt het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid aanzetten met 25 aanbevelingen die Vlaanderen moeten helpen om de verkeersdoelstellingen voor 2030 te halen. Daarbij ijvert de organisatie vooral voor lagere maximumsnelheden voor automobilisten.
Overal 30 km/u?
Cathy Berx, naast gouverneur van Antwerpen ook voorzitter van het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid, legt de schuld van die slechte ongevalstatistieken grotendeels bij de automobilist. Want "we rijden nog steeds te vaak te snel of onder invloed". Op de rol van de elektrische fiets op die negatieve cijfers wordt niets gezegd.
LEES OOK Oudere fietsers en elektrische fietsen vaker betrokken bij ongevallen
Berx pleit voor lagere maximumsnelheden: voor maximum 30 km/u in de bebouwde kom en maximum 100 km/u op de snelweg. Met die laatste aanbeveling wil het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid vooral de stijging van het aantal dodelijke ongevallen met jonge autobestuurders terugdringen.
Totaalplan
Het door het Vlaams Forum voor Verkeersvliegtuig voorgestelde Totaalplan, dat voorgesteld wordt op het Vlaams Congres voor Verkeersveiligheid, bundelt de 25 aanbevelingen in vijf verschillende thema's. En die beginnen allemaal met de letter E:
- Engagement: alle stakeholders (scholen, werkgevers, ...) moeten bijdragen aan een veiliger woon-werkverkeer
- Engineering: optimaliseren van de infrastructuur (lagere snelheidslimieten, conflictvrije kruispunten, ...)
- Educatie: overtreders moeten geconfronteerd worden met de impact van hun gedragingen in het verkeer
- Enforcement: zoveel mogelijk automatische controles (flitscamera's, trajectcontroles, ...) om de pakkans te verhogen
- Evaluatie: kijken welke maatregelen het grootste effect hebben
Bron: VRT NWS & De Ochtend (Radio 1)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!