Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Maximum 30 km/u in de bebouwde kom, 100 km/u op de snelweg?

Geschreven door Klaas Janssens op 21-03-2023

Om het aantal verkeersongevallen met zwakke weggebruikers terug te dringen, pleit het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid voor lagere maximumsnelheden. Niet alleen binnen de bebouwde kom, maar ook op de snelweg.

Eerst het goede nieuws: in 2022 telde de federale politie minder Vlaamse verkeersdoden dan het jaar ervoor. Maar het aantal verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden ging wel omhoog, net zoals het aantal dodelijke verkeersongevallen met zwakke weggebruikers.

LEES OOK Enorme toename trajectcontroles in Vlaanderen (2023)

Om die tendens te keren komt het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid aanzetten met 25 aanbevelingen die Vlaanderen moeten helpen om de verkeersdoelstellingen voor 2030 te halen. Daarbij ijvert de organisatie vooral voor lagere maximumsnelheden voor automobilisten. 

Overal 30 km/u?

Cathy Berx, naast gouverneur van Antwerpen ook voorzitter van het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid, legt de schuld van die slechte ongevalstatistieken grotendeels bij de automobilist. Want "we rijden nog steeds te vaak te snel of onder invloed". Op de rol van de elektrische fiets op die negatieve cijfers wordt niets gezegd.

LEES OOK Oudere fietsers en elektrische fietsen vaker betrokken bij ongevallen

Berx pleit voor lagere maximumsnelheden: voor maximum 30 km/u in de bebouwde kom en maximum 100 km/u op de snelweg. Met die laatste aanbeveling wil het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid vooral de stijging van het aantal dodelijke ongevallen met jonge autobestuurders terugdringen.

Totaalplan

Het door het Vlaams Forum voor Verkeersvliegtuig voorgestelde Totaalplan, dat voorgesteld wordt op het Vlaams Congres voor Verkeersveiligheid, bundelt de 25 aanbevelingen in vijf verschillende thema's. En die beginnen allemaal met de letter E:

  • Engagement: alle stakeholders (scholen, werkgevers, ...) moeten bijdragen aan een veiliger woon-werkverkeer
  • Engineering: optimaliseren van de infrastructuur (lagere snelheidslimieten, conflictvrije kruispunten, ...)
  • Educatie: overtreders moeten geconfronteerd worden met de impact van hun gedragingen in het verkeer
  • Enforcement: zoveel mogelijk automatische controles (flitscamera's, trajectcontroles, ...) om de pakkans te verhogen
  • Evaluatie: kijken welke maatregelen het grootste effect hebben

Bron: VRT NWS & De Ochtend (Radio 1)

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten