Het gaat nog niet om definitieve cijfers, maar ze geven wel stof tot nadenken. Volgens de voorlopige balans van het BIVV zou het aantal doden op de Belgische wegen in 2015 gestegen zijn. De eerste schattingen maken gewag van in totaal 755 doden in 2015, ofwel 4 procent meer dan in 2014 (727 doden). Volgens een studie van het BIVV geeft de Belg toe verstrooid te zijn achter het stuur en voorstander te zijn van een nultolerantie inzake het alcoholgehalte voor jonge bestuurders, een maatregel die voorgesteld werd door minister van Mobiliteit Jacqueline Galant.
Oorzaak van de ongevallen?
Sinds 2012 houdt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) jaarlijks een enquête om na te gaan in welke mate de Belg zich veilig voelt en hoe hij zich gedraagt in het verkeer. De 'VerkeersONveiligheidsenquête', wordt naar verluidt uitgevoerd op een representatief deel van de bevolking en wordt ook in Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gehouden. Volgens deze enquête zou volgens de Belg snelheid aan de basis liggen van de meeste ongevallen. Onze Europese buren wijzen daarentegen gezamenlijk in de richting van alcohol achter het stuur. Verstrooidheid, drugs en agressiviteit vullen deze 'top vijf', die in alle zes de ondervraagde landen dezelfde is, aan. Het moet toch gezegd dat de Belgen de slecht onderhouden wegen hoger in het klassement plaatsen dan de andere landen. Een punt dat door onze autoriteiten vaak en graag over het hoofd gezien wordt...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!