Mercedes heeft zijn protocol Car-to-X voor communicatie tussen voertuigen sinds 2016 al in meer dan 3 miljoen personenwagens ingebouwd. Met dat systeem kunnen voertuigen een gevaar detecteren en daar andere wagens voor verwittigen. In de nieuwe C-Klasse, S-Klasse en EQS wordt die dienst nu uitgebreid met nieuwe meldingen.
>>> Lees ook: Mercedes C-Klasse wil de concurrentie overtroeven
Preventieve melding
Eenvoudig uitgelegd: als een Mercedes met dit systeem een groot gat in de weg of een verkeersdrempel detecteert, dan waarschuwt hij daar andere auto’s voor die met dezelfde technologie zijn uitgerust. De bestuurder van een nieuwe C- of S-Klasse of een EQS krijgt dan de melding “Opgelet, gat in de weg” of “Opgelet, verkeersdrempel”. In oudere modellen verschijnt de meer algemene boodschap “Verkeersprobleem verderop”.
Het systeem kan ook waarschuwen voor bijvoorbeeld sterke zijwind dankzij de informatie van zijn Crosswind Assist. Dat systeem detecteert felle zijwind en ondersteunt de bestuurder indien nodig door doelgericht in te grijpen op de besturing en de remmen. Die interventie wordt doorgegeven aan de Mercedes Cloud, die dan andere Mercedes-bestuurders kan waarschuwen wanneer ze in de buurt komen.
Uitgebreide woordenschat
Sinds de introductie van het Car-to-X is Mercedes de woordenschat van zijn signalen blijven uitbreiden, zodat het vandaag 12 boodschappen kent:
- Voertuig met pech
- Plaats van ongeval
- Waarschuwingslichten geactiveerd
- Slipgevaar/ijzel
- Sterke regenval
- Mist
- Tijdelijke werken
- Brutaal remmen
- Algemeen gevaar
- Zijwind
- Gat in de weg
- Bulten op de weg
Wat moeten we daarvan denken?
Zoals steeds verwelkomen we elke verbetering van de verkeersveiligheid. Dat voertuigen informatie kunnen doorgeven aan andere wagens is een grote vooruitgang en het helpt waarschijnlijk ongevallen of angstmomenten vermijden voor bepaalde bestuurders. We juichen het principe dus toe.
Toch zien we een bezwaar, want vandaag werken meerdere constructeurs intern aan dergelijke technologie. Aangezien het om veiligheid gaat en dus niet om prestaties, comfort of infotainment, zou het verstandiger zijn om dergelijke systemen in ‘open source’ te ontwikkelen, zodat iedereen ervan kan profiteren. Overheden zouden dan gewoon het systeem standaard verplicht moeten maken – zoals ABS, ESP of Isofix bijvoorbeeld – en constructeurs die niet bijdragen aan de verbetering zouden dan een vergoeding of een licentierecht moeten storten in een algemene pot, die dan zou worden verdeeld onder de merken die wel actief meewerken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!