Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Mercedes Drive Pilot: dit jaar nog autonoom niveau 3 in de VS

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-02-2022

Mercedes hoopt zijn Drive Pilot-systeem voor autonoom rijden al in 2022 gecertificeerd te krijgen in de VS, om ook in Amerika modellen op de markt te kunnen brengen met autonomie niveau 3.

Na Duitsland in 2021 wil Mercedes-Benz zijn Drive Pilot-systeem voor autonoom rijden op niveau 3 al in 2022 in enkele van zijn modellen op de Amerikaanse markt introduceren. Daarvoor moet de Duitse fabrikant nog goedkeuring van de wetgever krijgen. Eigenaars van Mercedessen met autonome rijfuncties op niveau 3 zouden het systeem dan de controle over het voertuig kunnen laten overnemen zonder zich op de weg te hoeven concentreren. Een functie die alleen zou zijn toegestaan op bepaalde door de Amerikaanse regelgever vooraf bepaalde hoofdwegen.

>> Lees ook - Mercedes: handenvrij rijden écht mogelijk vanaf 2022

Autonoom, maar niet vrij

Op basis van de in Duitsland verkregen certificering, die in overeenstemming is met de technische voorschriften van de Verenigde Naties, kunnen Mercedessen die met Drive Pilot zijn uitgerust onder controle van de elektronica rijden, zonder dat de bestuurder op de weg hoeft te blijven letten. Maar deze autonomie is beperkt tot strikte en beperkende voorwaarden. Het systeem mag tot 60 km/u rijden, maar alleen op bepaalde Duitse autosnelwegen en enkel bij druk verkeer of files. De bestuurder kan dan zijn of haar handen van het stuur nemen en zich concentreren op andere activiteiten zonder in de gaten te houden wat er op de weg gebeurt. Mercedes wil Drive Pilot vanaf de eerste helft van 2022 in Duitsland uitrollen op de S-Klasse en de EQS.

Mercedes Drive Pilot 2022

De ontbrekende schakel

Volgens SAE International betekent autonoom rijden op niveau 3 dat de bestuurder de controle over het voertuig kan opgeven, maar bereid moet zijn het over te nemen wanneer daarom wordt gevraagd. In de SAE-classificatie worden de niveaus 0, 1 en 2 geclassificeerd als "bestuurdersassistenten", terwijl de niveaus 3, 4 en 5 worden beschouwd als "geautomatiseerde rijsystemen". Niveau 3 is dan ook een belangrijke stap in de ontwikkeling van 100% autonoom rijden (niveau 5), omdat het een beter begrip mogelijk maakt van de implicaties van dit soort systemen en een betere omschrijving van de verantwoordelijkheden van de bestuurder of de constructeur in geval van een overtreding of een ongeval. Het is dan ook de ontbrekende schakel in de evolutie van door de mens beheerste mobiliteit naar "ontmenselijkte" mobiliteit.

Hoewel Mercedes-Benz de ambitie heeft om zijn topmodellen in Duitsland en de Verenigde Staten vanaf 2022 met Drive Pilot 'level 3' te kunnen uitrusten, is de Duitse fabrikant volgens Ola Källenius (CEO van Mercedes) ook van plan om zijn rijassistentiesystemen van level 2 te blijven verbeteren: "We werken aan functionaliteiten die veel verder gaan dan wat we vandaag op de weg hebben. Voor jou, als bestuurder, zal het eruit zien als niveau 4, een zelfrijdende auto."

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten