Net als in het fabeltje van de schildpad en de haas, draaide de uitkomst voor de A-Klasse initieel ook even anders uit. Om het beoogde succes te behalen, heeft de kleine A-Klasse zich in bochten moeten wringen. Letterlijk.
Bij de internationale lancering van de Mercedes A-Klasse, precies 20 jaar geleden, liep niet alles van een leien dakje. Nadat er zich een heuse volksverhuizing naar Brussel had voltrokken, stonden hordes journalisten te popelen om Mercedes’ nieuwste spruit te bewonderen. Tot dat… enkele Zweedse journalisten een manier vonden om de A-Klasse op zijn schild te laten spartelen.
Ze onderwierpen de A-Klasse aan de zogeheten elandtest, een onverwacht uitwijkmanoeuvre die de kleine Mercedes op zijn zijkant deed belanden.
PR-operatie
De A-Klasse had meteen een duidelijke entree gemaakt, maar net niet op de manier waarop Mercedes’ kleinste had gehoopt. Wat een commercieel monstersucces moest worden, dreigde een grote flop te worden. Na enkele communicatieve oneffenheden bij Mercedes, is de pr-afdeling er toch in geslaagd de schade te drukken.
Naast een aangepast chassis, kreeg de A-Klasse ook meteen elektrische stabiliteitscontrole als standaard. Na een bewogen start, werd de A-Klasse uiteindelijk met open armen ontvangen. Hij heeft nu zelfs een hoop broertjes en zusjes waaronder de CLA, de CLA Shooting Brake, de GLA en de B. Bij de volgende generatie zouden er nog drie nieuwe spruiten volgen. Wat er uiteindelijk met de eland is gebeurd, blijft voorlopig onbekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!