In totaal roept Mercedes wereldwijd 993.407 wagens terug naar de werkplaats ter controle van hun remsysteem. De ML, GL en R-Klasse van 2004 tot 2015 lopen namelijk risico op corrosie bij de rembekrachtiger, wat "in het slechtste geval kan leiden tot een onderbreking van de verbinding tussen het rempedaal en de remmen", met natuurlijk potentieel gevaarlijke situaties als gevolg.
Met de recall wordt gecontroleerd of de wagen last heeft van die corrosie of niet, en of er een onderdeel vervangen dient te worden. Niet al die wagens hebben dus last van het probleem. Toch raadt Mercedes aan om niet te rijden met de betrokken wagens. Het is nog niet bekend hoeveel en welke wagens in België betrokken zijn, maar in Duitsland zouden het er zo'n 70.000 zijn. Het zou dus logisch zijn dat ook ons land te maken heeft met het probleem. AutoGids heeft contact opgenomen met de Belgische invoerder van Mercedes en wacht nog op antwoord.
UPDATE: De Belgische invoerder van Mercedes heeft laten weten dat ook in ons land de ML, GL en R-Klasse getroffen worden door de recall. De eigenaars worden (of zijn reeds) verwittigd via de DIV. Ook aan de Belgische eigenaars wordt aangeraden niet met de wagen te rijden tot ze de garage hebben bezocht. Wordt er geen probleem gevonden met het remsysteem, dan mogen klanten nog twee jaar gerust doorrijden, waarna ze opnieuw worden uitgenodigd voor een controle. Is er toch een probleem, dan wordt het betreffende onderdeel vervangen en krijgen de klanten een “mobiliteitsoplossing” aangeboden die past bij hun noden – waarmee Mercedes bedoelt dat ze niet per se een GLE of GLS als vervangwagen aangeboden krijgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!