Bijna 90 procent van de ondervraagden verklaart dat ze meer geconfronteerd worden met verstrooide bestuurders dan twee jaar geleden. Een fenomeen dat bij ons meer naar voren komt dan in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Hoewel we daar ook zien dat verstrooidheid door telefoon, radio, navigatiesystemen en andere toebehoren steeds vaker voorkomt. Uit de enquête blijkt eveneens dat de Belgische bestuurder meer ongehoorde gedragingen op de weg opmerkt dan onze buren. Dat zou erop kunnen wijzen dat er bij ons veel agressiever gereden wordt ofwel dat de Belg gevoeliger is en makkelijker een dergelijk gedrag afkeurt.
Glaasje op
22 procent van de Fransen gaf toe in de 30 dagen voorafgaand aan het onderzoek met een te hoog alcoholgehalte in het bloed het stuur te hebben genomen. De Belgen waren met 20 procent om dit toe te geven. Dat is twee maal zoveel dan in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het ziet er dus naar uit dat in Frankrijk en België een glaasje te veel op hebben achter het stuur sociaal meer aanvaard wordt dan elders. Zo zijn de Nederlanders daarentegen massaal voorstander van nultolerantie. Verder gaat er slechts één Belgische bestuurder op acht akkoord met het verlagen van het toegestane alcoholgehalte voor alle bestuurders, terwijl dit acht op tien is wanneer het gaat om jonge bestuurders die net hun rijbewijs gehaald hebben.
Helmverplichting voor fietsers?
De studie heeft ook onderzocht in welke mate er een draagvlak is voor een verplichte helmdracht voor fietsers, een idee dat verworpen wordt in Nederland (waar een helm zelf niet verplicht is voor bromfietsers) en in België. Nochtans voelen Belgische fietsers, in tegenstelling tot de Nederlandse, zich helemaal niet veilig op onze wegen, een gevoel dat zich meer manifesteert op de Waalse wegen, dan op de Brusselse en Vlaamse. Nog typisch voor België is dat de wegeninfrastructuur, die over het algemeen beschouwd wordt als slecht onderhouden, aangeduid wordt als de oorzaak van ongevallen, in tegenstelling tot in andere landen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!