In 2012 stierven 672 mensen in ons land ter plekke bij een verkeersongeluk, terwijl dat er in 2011 nog 775 waren, een vooruitgang met 13,3 procent. Als je ook rekening houdt met de overlijdens binnen een termijn van 30 dagen van het ongeval, dan waren er vorig jaar 750 doden tegenover 858 in 2011. Daarmee heeft het BIVV het doel bereikt dat het had gesteld voor... 2010. Bovendien blijft België Europees gezien een zwakke leerling als je kijkt naar het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners. Niettemin zijn de cijfers hoopgevend. Volgens het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid is de verbetering te danken aan drie zaken: de steeds betere bescherming van voertuigen, een geleidelijke verandering in het gedrag van de weggebruikers en aanpassingen aan de infrastructuur.
Het BIVV stelde vast de daling het sterkst was tijdens de weekendnachten: -29,2 procent in vergelijking met 2011. Volgens het instituut zou dat erop kunnen wijzen dat de controles en de sensibiliseringscampagnes hun vruchten hebben afgeworpen. Als we de gegevens per type weggebruiker analyseren, vielen er vooral minder slachtoffers te betreuren bij de motorrijders: het aantal ongevallen waarbij motorrijders gewond raakten, daalde met 16,5 procent, het aantal dodelijke slachtoffers in deze categorie zelfs met 26,3 procent. Het verschil met 2011 was vooral groot tijdens de maand april, niet toeval een regenachtige maand in 2012. Minder goed nieuws was er bij de fietsers, die de positieve trend niet volgen: in 2012 kwamen in die categorie 8 slachtoffers meer om het leven dan in 2011.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!