Wat we vandaag de wegcode noemen, is in feite een Koninklijk Besluit uit 1975, dat ondertussen al ontelbare keren is aangepast via meer dan 80 arresten, maar in de basis is de tekst 40 jaar oud. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid wil de tekst fundamenteel herwerken voor de veiligheid (en de handhaving) op de openbare weg. Zou wil het BIVV de teksten vereenvoudigen voor een betere verstaanbaarheid.
Moderniseren
Het organisme wil de tekst eerst moderniseren om nieuwe technologie te kunnen integreren. Bovendien is er wat opruimwerk te doen. Zo is er bijvoorbeeld artikel 54 over handkarren, dat zegt: “wanneer een handkar of haar lading de bestuurder niet voldoende zichtbaarheid naar voren laten, moet de bestuurder zijn voertuig trekken”. En verder zijn er een paar dubbelzinnigheden die eruit moeten om het werk van de rechtbank te vergemakkelijken.
Naar Europa
Het BIVV promoot verder een gemeenschappelijke basis voor het geheel van de Europese landen, met mogelijke aanpassingen voor de lidstaten die specifieke eigen wensen hebben. Op dit moment is er namelijk erg weinig samenhang tussen de diverse landen van de Unie. En dan hebben we het lang niet alleen over de snelheidsbeperkingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!