Lange tijd werden Chinese auto's bekritiseerd omdat ze weliswaar goedkoop waren, maar slecht scoorden bij de EuroNCAP-beoordelingen. Dat is niet langer het geval met recentere modellen, zoals blijkt uit de vijf sterren die werden toegekend aan de Nio ET5 en de Nio EL7, ondanks het feit dat de vereisten door de onafhankelijke instantie opnieuw zijn verstrengd.
Strengere criteria
EuroNCAP heeft zijn beoordelingen van het actieve- en passieveveiligheidsniveau van auto's die zijn gehomologeerd en op de markt worden gebracht in Europa, verder aangescherpt. Naast de systemen voor passieve en actieve veiligheid waarmee al rekening werd gehouden, houden de nieuwe procedures nu ook rekening met nieuwe systemen voor het detecteren van de aanwezigheid van kinderen, specificaties voor het onderdompelen van voertuigen en de nieuwste technologieën voor het detecteren van – en reageren op – motorrijders en andere kwetsbare weggebruikers.
Straffe Chinezen
De eerste twee voertuigen die vijf sterren krijgen volgens het nieuwe protocol dat in 2023 wordt ingevoerd, zijn Chinees. Het zijn de grote gezinsberline Nio ET5 – waarvan binnenkort ook een breakversie wordt afgeleid – en de grote SUV Nio EL7 (waarvan een coupéversie bestaat die EC7 heet). Beide modellen haalden dus de maximumscore dankzij hun actieve veiligheidssystemen, die helpen om steeds complexere soorten ongelukken te voorkomen (Car-to-Motcycle, Car-to-Car Crossing, Car-to-Car Head-on, Doorin en Driver State Monitoring). Bepaalde scores suggereren echter dat er op bepaalde gebieden nog veel ruimte is voor verbetering.
eCall en LIDAR
Er zijn nog twee elementen die ervoor hebben gezorgd dat de Nio ET5 en EL7 vijf Euro NCAP-sterren hebben behaald. Ten eerste de kwaliteit van het erg performante eCall-noodoproepsysteem. Nio rust zijn twee modellen ook uit met een systeem dat de remmen blokkeert na een botsing om het risico op secundaire botsingen te minimaliseren. Ook blijven de deuren en ramen werken als het voertuig onder water wordt gedompeld.
Het andere argument in het voordeel van Nio betreft de LIDAR. Zowel de ET5 als de EL7 zijn uitgerust met een LIDAR-sensor met zeer groot bereik aan de bovenkant van de voorruit, wat bijdraagt aan een beter vermogen om botsingen te vermijden en een hoge score voor veiligheidsassistentie. Het zal interessant zijn om te zien of de Volvo EX90, die ook is uitgerust met LIDAR-technologie, vergelijkbare resultaten behaalt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!