Een beroep doen op erkende garages om voertuigen die bij de technische keuring een rode kaart hebben gekregen, opnieuw te controleren op kleine gebreken die de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengen: dat voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zal in de praktijk worden gebracht. Dit moet de huidige druk verlichten op de Vlaamse keuringscentra, die kampen met ernstige capaciteitsproblemen waardoor de wachttijden steeds langer worden en waardoor mensen soms geen afspraak kunnen maken voor de vervaldatum van hun keuringsbewijs.
Meer dan 700.000 herkeuringen
Volgens de statistieken werden in 2022 maar liefst 770.000 zogenaamde rode kaarten uitgereikt, een stijging van 10,5% ten opzichte van 2019. Dat aantal zou nog verder kunnen toenemen als gevolg van de financiële crisis, die veel autobezitters ertoe aanzet kleine herstellingen of onderhoud aan hun voertuigen uit te stellen om de soms aanzienlijke kosten ervan te vermijden. De meest voorkomende gebreken waarvoor een herkeuring nodig is, zijn slecht afgestelde lichten, versleten of ongelijk afgesleten banden en een te hoge uitstoot. Allemaal problemen die ofwel niet meteen veiligheidsgerelateerd zijn of die ofwel ‘eenvoudig’ kunnen worden opgelost (de banden vervangen bijvoorbeeld).
Door erkende en gecertificeerde garages deze herkeuringen te laten uitvoeren, zouden de Vlaamse keuringscentra ontlast kunnen worden van bijna 300.000 bezoeken per jaar. De maatregel zal dan ook niet alleen de druk op deze centra verminderen, maar ook het leven van automobilisten vergemakkelijken door de flexibiliteit waarmee afspraken kunnen worden gemaakt en de snelheid waarmee de herkeuring kan worden uitgevoerd.
LEES OOK – Hoe verkoop je het best je auto?: Autokeuring in België
Een langverwachte hervorming
Hoewel het principe werd goedgekeurd door de Vlaamse regering, moeten de details nog wel worden bepaald, zoals welke gebreken kunnen worden behandeld door erkende garages, de procedure voor het toezicht op deze herkeuringen en de erkenning van de geselecteerde garages. Al die punten moeten in de herfst van 2023 in de vorm van een implementatiedecreet aan de Vlaamse regering worden voorgelegd. Het ontwerp voor de hervorming van de technische controles in Vlaanderen zal worden opgesteld op basis van de huidige bevindingen en een audit van de manier waarop de huidige keuringscentra werken.
Bron: Newmobility.news
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!