Het einde van de beperkte maatregelen die de overheden installeerden om de coronapandemie in te dijken, heeft een negatieve impact op de Belgische ongevalstatistieken. Met 111 verkeersdoden en meer dan 8.000 letselongevallen liggen de cijfers weer op het niveau van voor de coronacrisis. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2021, dat nog werd beïnvloed door de Covid-beperkingen, laat het eerste kwartaal van 2022 een somber beeld zien op de Belgische wegen: het aantal dodelijke slachtoffers is met 50% en het aantal letselongevallen met 23% gestegen. Dit komt ruwweg overeen met de statistieken van 2019 (121 dodelijke slachtoffers en 8.464 ongevallen met lichamelijk letsel).
In die cijfers zijn ook de slachtoffers van de tragedie in Strépy vervat, waarbij 6 voetgangers omkwamen tijdens een carnavalsoptocht. Niettemin zijn de cijfers slecht, vooral in Wallonië en voor zwakke gebruikers. Het aantal dodelijke slachtoffers op de Waalse wegen is immers gestegen van 26 naar 57! Vooral in de provincie Namen zijn de resultaten catastrofaal zijn: 22 doden in 2022, de cijfers zijn nog nooit zo slecht geweest. In Vlaanderen is de stijging veel kleiner: 50 dodelijke slachtoffers in plaats van 46. In Brussel vielen er twee keer zoveel doden: 4 in plaats van 2.
Zone 30
Opvallend: ondanks de algemene introductie van een zone 30 is het aantal ongevallen in Brussel met liefst 31% gestegen. Alleen al voor elektrische scooters is het aantal verdrievoudigd: van 36 naar 122 ongevallen. Maar ook fietsers delen in de klappen: het aantal ongevallen is immers gestegen van 164 tot 210 (+28%). Vias meldt ook dat dit het hoogste aantal fietsongevallen is dat in de afgelopen tien jaar is geregistreerd.
Een trend die al enkele jaren wordt waargenomen met de toename van het aantal gebruikers van zachte mobiliteit: de slachtoffers van ongevallen met gewonden en doden zijn voornamelijk fietsers en scooterrijders. De elektrische scooter is voor zijn gebruiker verhoudingsgewijs het gevaarlijkste voertuig op onze wegen. Het aantal ongevallen waarbij gebruikers van elektrische scooters betrokken waren, verdrievoudigde van 96 tot 296. Het aantal ongevallen waarbij bromfietsers en fietsers betrokken zijn, is sterk gestegen, met respectievelijk 35% en 22%. Ze zijn echter vaak minder dodelijk dan die waarbij auto's, motorfietsen en vrachtwagens betrokken zijn.
Bron: Vias Institute
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!