Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Ongeval Tesla Model S: twee nieuwe hypotheses

Geschreven door Laurent Norro op 03-08-2016

Snelheid zou niet de enige oorzaak zijn van het ongeval met de Tesla Model S die in semizelfrijdende modus reed. Tesla heeft namelijk zopas twee hypotheses geformuleerd... die weinig geruststellend zijn.

Er gaat geen dag voorbij zonder dat we meer te weten komen over het onderzoek naar het ongeval dat het leven gekost heeft aan de eigenaar van een Tesla Model S die in semizelfrijdende modus reed. Al wezen de overheden onlangs overdreven snelheid aan, verantwoordelijken van Tesla hebben het vandaag over twee andere hypotheses om het drama te verklaren.

Verkeerde interpretatie

Volgens verantwoordelijken zou de eerste hypothese steunen op het feit dat de radar en de camera van de Model S de aanhangwagen van de vrachtwagen wel degelijk gedetecteerd zouden hebben, maar die geïnterpreteerd zou hebben als een brug of een verkeersbord. De berline zou dus daarom het remsysteem niet geactiveerd hebben. Op zijn Twitter-account voegt Elon Musk, de grote baas van Tesla, daaraan toe dat de radars geen rekening houden met het type van weginfrastructuren, om ongepaste remacties te vermijden.

Falende detectie

De tweede hypothese die naar voren geschoven wordt door Tesla is dat de radars en de camera's van de auto de vrachtwagen niet gedetecteerd zouden hebben. Het resultaat? De remmen zouden dus niet geactiveerd geweest zijn. Daarenboven preciseert de Californische constructeur dat de automatische noodstop en semizelfstandig rijden twee zeer aparte functies zijn. Die informatie is nogal verwarrend, want volgens tal van deskundigen zouden die systemen moeten samenwerken. Kortom, de grijze zones in dit dossier zullen nog heel wat pennen in beweging kunnen brengen...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten