Er gaat geen dag voorbij zonder dat we meer te weten komen over het onderzoek naar het ongeval dat het leven gekost heeft aan de eigenaar van een Tesla Model S die in semizelfrijdende modus reed. Al wezen de overheden onlangs overdreven snelheid aan, verantwoordelijken van Tesla hebben het vandaag over twee andere hypotheses om het drama te verklaren.
Verkeerde interpretatie
Volgens verantwoordelijken zou de eerste hypothese steunen op het feit dat de radar en de camera van de Model S de aanhangwagen van de vrachtwagen wel degelijk gedetecteerd zouden hebben, maar die geïnterpreteerd zou hebben als een brug of een verkeersbord. De berline zou dus daarom het remsysteem niet geactiveerd hebben. Op zijn Twitter-account voegt Elon Musk, de grote baas van Tesla, daaraan toe dat de radars geen rekening houden met het type van weginfrastructuren, om ongepaste remacties te vermijden.
Falende detectie
De tweede hypothese die naar voren geschoven wordt door Tesla is dat de radars en de camera's van de auto de vrachtwagen niet gedetecteerd zouden hebben. Het resultaat? De remmen zouden dus niet geactiveerd geweest zijn. Daarenboven preciseert de Californische constructeur dat de automatische noodstop en semizelfstandig rijden twee zeer aparte functies zijn. Die informatie is nogal verwarrend, want volgens tal van deskundigen zouden die systemen moeten samenwerken. Kortom, de grijze zones in dit dossier zullen nog heel wat pennen in beweging kunnen brengen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!