Het voorlopige rapport van de NTSB (National Transportation Safety Board) over het dodelijke ongeval met een Tesla Model X op 23 maart in Californië toont dat de Autopilot geactiveerd was, maar dat de bestuurder de veiligheidsvoorschriften niet heeft gevolgd. Hij had het semiautonome rijhulpsysteem minstens 19 minuten voor de crash ingeschakeld. De auto stuurde meerdere waarschuwingen (waaronder twee visuele waarschuwingen en een geluidssignaal) om hem aan te sporen de handen weer op het stuur te leggen. De onderzoekers van de NTSB preciseren dat de bestuurder dit in de 60 seconden voor het ongeval maar 34 seconden effectief deed, in drie keer. Maar niet tijdens de laatste 6 seconden voor de fatale impact.
Het agentschap heeft zijn definitieve conclusies nog niet bekendgemaakt. Het onderzoek loopt nog, vooral om de precieze omstandigheden van deze aanrijding te doorgronden, waarbij nog twee andere wagens betrokken waren (een Audi en een Mazda).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!