De NTSB (National Transportation Safety Board) betrekt Tesla niet meer bij zijn onderzoek naar het ongeval met een Model X in Autopilot-modus, dat op 23 maart gebeurde. De bestuurder overleed door de klap en de brand die volgde op de impact. De federale toezichthouder verwijt de constructeur loslippigheid tegen de media. De onderzoekers eisten vertrouwelijkheid, maar Tesla zou contractbreuk gepleegd hebben door te verklaren dat de bestuurder het stuur minstens zes seconden voor het ongeval niet vasthield, dat hij niet reageerde op waarschuwingen en dat de middenberm beschadigd was. Vandaar dus de uitsluiting.
Communicatieoorlog
Het merk verdedigt zich. Tesla zegt dat die informatie belangrijk is en dat het “een negatieve impact zou hebben op de publieke veiligheid” om ze niet te communiceren. Tesla herinnert er bovendien aan dat de NTSB ook communiceerde over elementen uit het onderzoek “in overtreding met zijn eigen regels”. De toon is dus gezet tussen de federale onderzoekers en de constructeur. En de brokken lijken niet meer te lijmen. Tegelijk heeft de familie van het slachtoffer een advocatenbureau ingezet tegen Tesla en zijn semiautonome rijhulpsysteem Autopilot. Het aandeel van de constructeur op Nasdaq is hierdoor weer gedaald.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!