In de eerste 9 maand van 2017 zijn in België 27.966 letselongevallen geregistreerd, tegenover 29.681 in dezelfde periode vorig jaar, zo berekende Vias (het vroegere BIVV). Bij die ongevallen vielen 36.098 gewonden en overleden 363 mensen ter plekke. Dat zijn er 44 minder (-10,8 procent). Deze cijfers houden nog geen rekening met de overlijdens binnen de 30 dagen, maar ze lijken toch bemoedigend. De daling kan door verschillende factoren worden verklaard: auto’s met meer bescherming (airbags, veiligheidsgordels, kreukelzones enzovoort), actieve rijhulpsystemen (botsradar, abs, ESP enzovoort), een lagere gemiddelde snelheid (nieuwe beperkingen en drukker verkeer) en meer respect voor de verkeersregels.
Per gewest
De balans is vooral bijzonder positief in Vlaanderen, waar 7,4 procent minder ongevallen gebeurden, 7,6 procent minder mensen gewond geraakten en, vooral, 16,8 procent minder verkeersdoden te betreuren vielen. Wallonië, waar buiten de bebouwde kom nog steeds een beperking geldt van 90 km/h, heeft ook een goed rapport, met 3,2 procent minder ongevallen, 5,3 procent minder gewonden en 6,6 procent minder overlijdens door het verkeer. In Brussel is de daling veel minder uitgesproken, met 73 ongevallen minder (2.754 of -2,6 procent) en 34 gewonden minder (3.299 of -1 procent). Helaas is het aantal verkeersdoden daar gestegen, van 7 naar 10.
Antwerpen, Namen en Henegouwen
De provincie Henegouwen heeft de dodelijkste wegen van het land (63 doden, 7 meer dan in 2016). In de provincie Namen stijgt het aantal verkeersdoden al drie jaar op rij. Voor 2017 zitten we al aan 44 (+6). In Vlaanderen is het aantal overlijdens door het verkeer enkel toegenomen in de provincie Antwerpen, die met 20 extra doden zelfs haar meest dramatische stijging sinds 2011 kende. De extra slachtoffers waren vooral fietsers en voetgangers. Toch zijn zwakke weggebruikers doorgaans minder vaak betrokken bij een ongeval, maar helaas zijn de gevolgen voor hen veel zwaarder geworden (van 7 naar 16 doden onder fietsers en van 44 naar 47 voetgangers in heel het land).
Minder jongeren
Daarentegen overlijden steeds minder jongeren in het verkeer. Het aantal ongevallen waarbij 18- tot 24-jarigen betrokken zijn is met 9 procent gedaald en het aantal overlijdens in die categorie met 12 procent. Deze groep kende de afgelopen 10 jaar trouwens de sterkste daling in het aantal slachtoffers: -50 procent. De cijfers van Vias zijn dus bemoedigend, maar de FOD-mobiliteit geeft wel toe dat België nog steeds wat achterloopt op zijn buurlanden. Minister François Bellot heeft beloofd om de strijd op te voeren tegen recidivisten en dronken bestuurders.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!