Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Ongevallen op Franse snelwegen: verstrooidheid en slaperigheid

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-07-2017

De belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen op de snelwegen met tolheffing in Frankrijk is niet overdreven snelheid maar slaperigheid. Ook onvoldoende aandacht voor het verkeer is een belangrijke factor.

De Association Française des Sociétés d’Autoroute (Franse beroepsvereniging van snelwegbeheerders) weet dat in 2016 in totaal 169 mensen het leven lieten op de betalende snelwegen bij onze zuiderburen. Dat is zowat 5% van alle doden op de Franse wegen. Daarmee is het snelwegnetwerk met tolheffing dan ook het veiligste netwerk van allemaal. Uit de studie blijkt ook dat het aantal dodelijke ongevallen er onafgebroken afneemt. Wat daarentegen op een alarmerende manier toeneemt zijn het aantal ongevallen met snelwegwerkers als gevolg van onoplettendheid.

Slaperigheid

De belangrijkste doodsoorzaak is slaperigheid die in 27% van de gevallen de oorzaak is. Die verhouding stijgt tot 40% voor de ongevallen die ’s nachts gebeuren en in de vroege namiddag. 20% van alle ongevallen is te wijten aan een gevaarlijk manoeuvre. Onoplettendheid achter het stuur, onder meer door gebruik van een smartphone en gps, is in 16% van de gevallen de oorzaak. Dat laatste cijfer is stabiel in vergelijking met 2015 en dit type ongevallen komt het vaakst voor tijdens de spitsuren (7 tot 8u en 17 tot 20u). Overdreven snelheid lag aan de grond van 16% van de dodelijke ongevallen, een cijfer dat sinds 2006 constant daalt. Dit soort rijgedrag wordt overigens het vaakst vastgesteld ’s nachts en bij mannen van minder dan 35 jaar.

Agenten in gevaar

De AFSA trekt wel aan de alarmbel als het gaat over verstrooidheid achter het stuur en het personeel dat op de snelweg werkt dit gedrag met het leven bekoopt. Zo steeg over de voorbije vijf jaar het aantal ongevallen waarbij de teams in gevaar werden gebracht: van 93 in 2012 tot 124 in 2016. Erger is dat er in de loop van het eerste semester van 2017 maar liefst 94 ongevallen met AFSA-medewerkers werden vastgesteld, waarvan 1 met dodelijke afloop. De oorzaken van deze ongelukken zijn bijna altijd het niet-respecteren van de snelheidsbeperkingen, onoplettendheid en slaperigheid. De snelwegbeheerders herinneren er daarom aan om bij het naderen van werkzaamheden of ter hoogte van de signalisatie van een hindernis te vertragen, een ruimere veiligheidsafstand in te bouwen, eventueel de hindernis vermijden en altijd waakzaam te blijven.

Vooral ’s nachts

Over het algemeen gebeuren er verhoudingsgewijs ’s nachts het meeste dodelijke verkeersongevallen. Zo vond 28% van dit soort ongevallen plaats tussen 22u een 6u terwijl in die tijdspanne slechts 9% van het verkeer wordt geteld. Tot slot geven de cijfers van de studie nog aan dat het aantal ongevallen als gevolg van het rijden onder invloed (alcohol, drug of geneesmiddelen) afnam. In 2015 ging het om 37 ongevallen, in 2016 nog 22. Toch wordt dit gedrag vooral ’s nachts en in het weekend opgetekend. Bovendien blijkt dat 3 op 5 bestuurders onder invloed in Frankrijk een hoge intoxicatiegraad heeft van 1,2 g/l bloed of meer.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten