Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Onveilige Belgische wegen

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-07-2010

Touring heeft 4.000 kilometer Belgische wegen geanalyseerd op hun verkeersveiligheid. Daaruit blijkt dat onze wegen er almaar onveiliger op worden. Twaalf stukken scoren extreem slecht.

Touring analyseert regelmatig de Belgische wegen. De balans na deze vijfde studie is negatief. Na een doorlichting van 4.000 kilometer (het Belgische wegennet is in totaal 14.300 kilometer lang) is het resultaat duidelijk volgens de automobilistenvereniging: het aantal wegen met een hoog risico is gestegen met 33 procent, van 9 tot 12. Dat zou een impact hebben op het aantal ongevallen, want Touring schat dat het aantal dodelijke ongevallen of ongevallen met zwaargewonden te wijten aan een slechte wegeninfrastructuur gestegen is met 42 procent, van 180 in 2007 tot 256 in 2008.

De studie heeft 248 gelijkaardige stukken van een twintigtal kilometer beoordeeld op basis van een aantal criteria zoals het type weg, de indeling ervan, het verkeer en het aantal ongevallen volgens het EuroRAP-programma (European Roads Assessment Programme), dat jaarlijks een gelijkaardig onderzoek doet voor elk Europees land. Daaruit blijkt dat te veel van onze wegen lijden onder een te onveilige infrastructuur met obstakels die niet tolerant zijn voor stuurfouten.

De automobilistenvereniging pleit voor 'vergevingsgezinde' wegen. Dat houdt in dat er veiligheidsgeleiders, middenbermen, rotondes in plaats van verkeerslichten of duidelijk aangelegde kruispunten nodig zijn. Toch zijn er al heel wat inspanningen geleverd, vooral aan Waalse zijde door het kabinet van Benoît Lutgen, maar het is hoog tijd voor meer actie, aldus nog Touring.

De bijgevoegde kaart toont de wegen met het hoogste risico (zwart en rood). De twaalf zwarte wegen zijn de volgende:
- De A14 van Kortrijk tot aan de Franse grens
- De N73 tussen de N78 en Bree
- De N43 tussen de N36 en de R8 rond Kortrijk
- De N12 tussen de R1 rond Antwerpen en Wijnegem
- De R71 rond Hasselt
- De N31 Brugge-A10
- De R4 van Gent tussen de N423 en de industiezone en de haven
- De N42 tussen Overboelare en Lessines
- De N617 tussen de N63 en de A26 in Luik
- De N586 bij de R24 in Nijvel
- De N96 tussen Dinant en de N909
- De N50 tussen de R52 en de A8 in Doornik

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten