Bij een grote schok, tijdens een verkeersongeval, kan de bekabeling van een elektrische of hybride auto loskomen. Als er een contact is met de carrosserie, zou de auto dus elektriciteit ermee kunnen geleiden, wat risico geeft op ontlading voor de inzittenden of hulpdiensten, net als brandgevaar. Om dat te vermijden, moeten de batterijen van 400 of 800 V die de motor(en) voeden snel worden losgekoppeld. Daarvoor gebruikt Bosch halfgeleiderchips die in staat zijn om de hoogspanningsstroom automatisch los te koppelen zodra de airbag wordt geactiveerd (en er dus een ongeval is gebeurd). Dat werkt met pyrofuses, een soort zekering met springstof die een micro-explosie veroorzaakt. Het ontspringen van de lading snijdt onmiddellijk de elektrische stroom af en elimineert het risico op brand en elektrocutie. Opgelet: deze oplossing werkt niet bij een heel zware botsing waarbij de batterij uit de auto komt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!