Op een scherm met radarverklikkers wordt de taalgrens vaak duidelijk aan de hand van een rist roodlichtcamera's langs Vlaamse zijde en bijna geen enkele aan Waalse kant. Dat type van flitspalen bestaat namelijk nog niet in Wallonië. En dat terwijl de flitsers aan de Vlaamse zijde het aantal ongevallen lijkt te verminderen aan verkeerslichten en gevaarlijke knooppunten. Het Waalse Gewest heeft dan ook besloten om 3 miljoen euro vrij te maken om zo'n flitsers te installeren op de Waalse wegen. Er zullen ook enkele radars voor trajectcontrole geïnstalleerd worden.
2017
Dit initiatief is officieel een reactie van de Waalse overheden op de recente resultaten van een onderzoek van de verkeersveiligheid, waarbij geconstateerd werd dat het aantal zware en dodelijke ongevallen in Wallonië gestegen is tijdens de eerste negen maanden van vorig jaar. Maar die verklaring lijkt eerder een politiek marketingpraatje, want de installatie van de radars stond sowieso voor dit jaar al op de planning. Ze zullen dus eindelijk in 2017 geïnstalleerd worden. Er staan evenwel geen 'brugflitsers' op de planning.
Te veel werk
Het aantal radars verhogen om het flitsrisico te laten toenemen om bepaalde gedragingen bij te sturen, is een klassieke strategie. De parketten maken zich niettemin nu al zorgen over een stijging van de te behandelen overtredingen. Op de RTBF, liet Vincent Macq , procureur des konings van Namen, weten dat de politieparketten al overstelpt zijn met werk. Momenteel worden er meer dossiers geklasseerd dan behandeld. Nog steeds volgens de RTBF zou de Waalse minister van Openbare Werken de procedures willen versoepelen om Justitie te ontlasten...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!