Een studie in opdracht van Mobile Car Care, een fabrikant van onder meer remvloeistof, geeft aan dat 11,6 procent van de auto's die bij ons door een onafhankelijk garagist onder de loep werden genomen een kookpunt bereiken bij 180 graden Celsius. Op dat moment is er een reëel ongevalgevaar omdat de remvloeistof dan bijna onbruikbaar wordt. 29,6 procent van de geteste remsystemen had een kookpunt onder de 200 graden, de aangeraden drempel om de vloeistof te vervangen. Bovendien wist 92 procent van de automobilisten geen correct antwoord te geven op vragen over hun remvloeistof.
Dit chemisch en corrosief product verandert door de tijd als gevolg van de luchtvochtigheid. Hoe meer vocht in de vloeistof, hoe vroeger ze gaat koken, waarna het rempedaal haast volledig inefficiënt wordt. Maar wanneer de vloeistof is afgekoeld, ziet ze er volstrekt normaal uit bij een visueel nazicht. Toch is de samenstelling gewijzigd, zodat de remvloeistof een stille moordenaar kan worden omdat ze niet langer de nodige druk kan doorgeven aan het remsysteem. Dat probleem kan worden opgespoord via een kookpunttest, een parameter die niet wordt nagekeken bij de verplichte technische keuring.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!