Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / ADAS-systemen houden niet van regen

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-10-2021

Volgens de American Automobile Association zou regen de prestaties van de rijhulpmiddelen van onze auto's sterk verminderen. Een voor de hand liggend feit dat ernstige gevolgen kan hebben.

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar de regen heeft een sterke invloed op de prestaties van de rijhulpsytemen (ADAS) die in steeds meer auto's te vinden zijn. Een studie van de AAA (American Automobile Association) heeft aangetoond dat sommige hulpsystemen als een noordremhulp of een rijstrookassitent sterk worden beïnvloed bij matige tot zware regen. Potentieel gevaarlijk voor bestuurders die teveel vertrouwen op deze hulpsystemen.

Hoe sneller, hoe meer problemen in de regen

In het onderzoek heeft de AAA de prestaties van de ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance System) gemeten onder verschillende omstandigheden. Alle wagens binnen de studie waren SUV's uit 2020: Buick Enclave Avenir, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.

Vooral de tests van de noodremhulp hebben duidelijke resultaten opgeleverd. In droge omstandigheden, op een droog wegdek, is geen enkel testvoertuig gefaald voor de proef door tegen een gesimuleerde wagen te botsen. In de regen was het daarentegen andere koek: 17% van de tests zorgden voor botsingen bij een snelheid van 40 km/u, zelfs 33% bij een snelheid van 56 km/u. Opvallende resultaten, die echter nog moeten worden genuanceerd.

De 'regentests' vonden namelijk ook plaats op een droog wegdek, enkel de sensoren, radars en camera's zelf kregen een valse regenbui te verduren. Onder echte natte omstandigheden zouden de resultaten dus nog veel slechter zijn. Toch moest de test op deze manier worden uitgevoerd, om zoveel mogelijk variabelen te elimineren en dus enkel het effect op de ADAS-systemen aan te tonen.

Rijstrookassistent nog zwakker

"De realiteit is dat mensen niet altijd in perfecte, zonnige weersomstandigheden rijden, dus moeten we de tests uitbreiden en rekening houden met de dingen waarmee mensen in hun dagelijkse rijgedrag te maken krijgen." Aldus Greg Brannon, AAA's directeur van autotechniek.

Hetzelfde gold voor de rijstrookassistent: 37% van de voertuigen overschreed de rijstroken in ideale omstandigheden, wat de zeer matige doeltreffendheid van dit type assistentie aantoont. Dezelfde test uitgevoerd in gesimuleerde regen resulteerde echter in een uitvalpercentage van 69%.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten