De Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteiten hebben tussen 2014 en 2016 een stijging van 14 procent vastgesteld in het aantal verkeersslachtoffers. Daarom heeft de organisatie een grootschalig onderzoek gevoerd om deze zorgwekkende tendens te begrijpen. Daaruit blijkt dat de ‘rijcompetentie’ van Amerikaanse bestuurders erop achteruit gaat, wat deels verklaart waarom de slechte cijfers stijgen. En blijkbaar zijn de vele rijhulpsystemen daar niet onschuldig in.
Schuld van rijhulpsystemen
Uit een peiling van Bloomberg blijkt dat 57 procent van de automobilisten erkent dat rijhulpsystemen van nieuwe modellen een invloed hebben op hun rijstijl. En niet in de goede zin. Voor het elektronische tijdperk was de auto blijkbaar een verlengde van de bestuurder, die daardoor altijd waakzaam moest blijven. Dat is vandaag niet langer het geval, want bestuurders vertrouwen op hun rijhulpsystemen en zijn daardoor minder aandachtig, terwijl ze steeds grotere afstanden afleggen (door een snelheidsregelaar met automatische afstandsbewaring, bijvoorbeeld).
Te veel hulp
Kortom, te veel rijhulpsystemen zijn dodelijk voor de waakzaamheid, terwijl gebruikers bovendien geneigd zijn om te veel te vertrouwen op deze systemen, hoewel ze wel nog sterke beperkingen kennen. Op die manier zou de zelfstandige auto dus een mooie oplossing kunnen zijn voor de verkeersveiligheid. Maar ook dat zou een foute redenering zijn. Heel wat experts menen namelijk dat we nog zeker twintig jaar moeten wachten op de eerste echt zelfstandige auto. Tot dan zullen we dus nog steeds pedalen in onze auto’s hebben en moeten leren omgaan met gedeeltelijk zelfstandige systemen, die soms (en zelfs eerder vaak) nog de trapper verliezen, met alle gevaren van dien voor hun gebruikers en passagiers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!