De autonome auto krijgt de ene na de andere klap te verwerken. Zo zouden zowel Apple als Audi de ontwikkeling van zelfrijdende technologie even op de lange baan geschoven hebben omdat de gewenste progressie op zich laat wachten. En na de zelfrijdende auto's van Tesla komen nu ook de autonoom rijdende robottaxi's van General Motors in het vizier van de National Highway Traffic Safety Administration. De NHSTA is het Amerikaanse agentschap voor verkeersveiligheid.
De NHSTA gaat de zelfstandig rijdende robottaxi's van General Motors onderzoeken, die momenteel deel uitmaken van een testproject in de straten van San Francisco. Het gaat om een vloot elektrische Chevrolet Bolts die uitgerust zijn met autonome technologie van Cruise, een dochteronderneming van GM.
Abrupte remmanoeuvres
Die robottaxi's worden momenteel ingezet op bepaalde trajecten, die afgelegd worden zonder bestuurder aan boord. Alleen gaat dat minder vlot dan aanvankelijk gedacht, want het Amerikaanse agentschap voor verkeersveiligheid maakt melding van verschillende incidenten.
Concreter: de zelfrijdende robottaxi's gaan te vaak te plots in de remmen, op plaatsen en momenten waar het helemaal niet hoeft. En dat zorgt voor gevaarlijke situaties, in enkele gevallen zelfs tot kop-staartaanrijdingen. En dat zorgt voor problemen voor de verzekering, want wie is nu eigenlijk verantwoordelijk en dus aansprakelijk? De NHSTA gaat dus onderzoeken hoe groot de risico's van die door Cruise-technologie bestuurde Chevrolets Bolt eigenlijk zijn. Of hoe de autonome auto opnieuw onder het vergrootglas gelegd wordt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!